Full version: nässelvatten
KalleStripp
Någon som brukar gödsla med nässelvatten? Jag läste ett recept på det någon gång, och jag vill minnas att man i princip ska låta nässlor ligga i vatten i en stängd behållare i några dagar. Nu undrar jag; blir det bra gödsel? Och luktar det inte fruktansvärt illa? Jag måste ju ändå tänka på grannarna...
ingrids
Vad jag vet är det jättebra och luktar inte särskilt illa. Se dock till att nässlorna inte gått i frö - vet en person som hade otur och lyckades sprida nässelfrö med vattnet ....
HelenJ
CITAT (KalleStripp @ 17-04-2009, 22:17) *
Någon som brukar gödsla med nässelvatten? Jag läste ett recept på det någon gång, och jag vill minnas att man i princip ska låta nässlor ligga i vatten i en stängd behållare i några dagar. Nu undrar jag; blir det bra gödsel? Och luktar det inte fruktansvärt illa? Jag måste ju ändå tänka på grannarna...

Nässelvatten är näringsrikt och luktar inte speciellt illa. Enkelt att göra också - rekommenderas!
Lukten av vallörtsvatten däremot kan man nog ta livet av folk med. Vi gjorde både nässelvatten och vallörtsvatten som experiment i klassen för ett tag sen, men vallörtsvattnet fick aldrig ens komma innanför dörrarna!
ingrid fuxwall
Innan nässlorna utrotades på tomten, eller snarare när de var fler än numera så gjorde jag nässelvatten och det uppskattades av växterna. När det stod här och jäste luktade det som sagt fruktansvärt.

ingrid
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon