symmetri
Hej!

En av mina chili, annuum. Den har fått konstiga bucklingar nu i vår, bladen blir bubbliga. En del blad är dessutom helt knottriga. Det har varit en del bladlusangrepp sedan ett år tillbaka, men det är nu på senaste tiden som det konstiga har kommit. Kanske började lite i vintras också. Bladlössen är nu under kontroll, men man hittar en och annan då och då.

Kika gärna på bilderna, har ni någon aning om vad det kan vara?
Åsa, mälardalen zon 2
Det där är ödem som uppstår vid icke helt OK odlingsklimat. Ofta brukar växter som är hårt drivna få detta ifall det är hög luftfuktighet, kalla nätter el liknande. Så snart sommaren kommer så försvinner de buckliga bladen, det är inget som påverkar odlingsresultatet nämnvärt. (bucklorna uppkommer av att det är hårt vattentryck i växten och klyöppningarna hinner inte med att ventilera bort det extra vattnet utan en del växtceller sprängs av vattentrycket)
norea
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 17-04-2009, 22:26) *
Det där är ödem som uppstår vid icke helt OK odlingsklimat. Ofta brukar växter som är hårt drivna få detta ifall det är hög luftfuktighet, kalla nätter el liknande. Så snart sommaren kommer så försvinner de buckliga bladen, det är inget som påverkar odlingsresultatet nämnvärt. (bucklorna uppkommer av att det är hårt vattentryck i växten och klyöppningarna hinner inte med att ventilera bort det extra vattnet utan en del växtceller sprängs av vattentrycket)

gäller det på alla växter. jag har en blomma som ser likadan ut men när jag frågade här innan fick jag nåt svar om virus..
men jag klippte ner min, planterade om den, sätter ut den i solen på dagen och den verkar må bättre nu.
Åsa, mälardalen zon 2
Ja det gäller många växter, speciellt tidigt på säsongen får de lätt ödem, även hos yrkesodlare ex. de första hängpelargonerna som säljs är det vanligt att de har ödem under bladen.

Physalisväxter kan få såna rejäla ödem att det går hål i bladen men annars brukar de se mera ut som de på chilibilden och då syns de bara på undersidan.

(åtgärder mot virus är att slänga växterna eftersom virus finns inne i cellkärnan, så var det virus hade inte nedklippning hjälpt)

symmetri
Tack för svaret! Det hade jag aldrig tänkt på själv att det var nån form av ödem. Men det låter logiskt. Intressant bild på physalis, ser ju riktigt hemskt ut. Nu vet jag att jag inte behöver slänga den iallafall. smile.gif
Bassam

Tack för frågan

När jag bevattnade och duschar mycket Monster blev sin bladen buckliga.

H: Bassam
GunnellF
Det KAN vara dvärgkvalster.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon