pibe02
Hej
Har har ett par ställen som jag vill fylla upp medan jag väntar på att buskar ska växa till sig.
Hur mycket näring tar tex blommor som vallmo? Kan jag strö ut lite frön för att fylla upp lite?

Har också planterat en pion som ser lite ensam ut just nu, men har förstått att de kan bli stora och mycket rötter så vad kan jag plantera som inte konkurrerar för mycket?
Funderar på kökskryddor runt pionen?

mvh
Pia
pibe02
Hej igen
Finns det någon som vet om det tar för mycket näring att plantera ett, eller fleråriga blommor som tex vallmo kring buskar som inte är så stora för att fylla ut rabatten. De buskar som jag planterat är syren och Schersmin.
Ser så tomt ut nu.
Hur är det med lökar tar de näring från andra växter som man vill ska få fart senare på säsongen?
Tacksam för svar.
Mvh
pia
emmalofo
Lök- (och knöl-) växter är jättebra för samplantering. De stjäl inte en massa näring och de har inte rotsystem som konkurrerar med dina buskar.

Även om det är fint med andra växter runt fötterna på dina buskar så tänk på att det försvårar gödsling och jordförbättring. Bäst med en avvägning.
Bee
Jag tror inte det är några större problem att plantera fler växter nära buskarna. Du kan alltid flytta dom när buskarna växt till sig och tar för mycket plats smile.gif
Kryddor runt pionen låter trevligt! Jag har (har haft, för jag har tillfälligt grävt upp den rabatten) isop, lavendel, vitlök i omedelbar närhet till en av mina pioner. Pionen är på sitt tredje år och om den hade växt mer utan sällskap vet jag inte.
Testa!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon