pibe02
Hej
Efter att läst här kunde jag inte låta bli att gå ut och köpa en påse med sättpotatis...swift tror jag att de hette, har redan glömt...

Men nu måste jag få alla grundläggande råd.

Jag fick för mig att de skulle förgro mörkt och svalt så jag la ut dem i ett skåp i friggeboden, men nu när jag läser här verkar det som om de skall ligga ljust???

Hur stora/långa skall groddarna vara innan man planterar dem?

Ni som bor i Stockholm, när sätter ni era potatisar?
Förstår att de är känsliga för frost.

Hur djupt planterar jag dem?
Pia
blomkronan
Hej pibe02 jag har tyvärr inte svar på dina frågor utan jag tänkte klämma in lite fler frågor istället för att starta en ny tråd... Hoppas du inte misstycker shy.gif

Mina har nu grott i rumsvärme (18-20grader blush.gif) i ca 6 veckor som jag har läst att dom ska ligga.
Några har blivit gröna... sad.gif har dom blivit "skadade" nu? Går dom att använda??

Åt vilken håll ska groddarna vara... sen när man planterar dom, är groddarna början till stjälkarna eller potatisen??? shy.gif Lite dum fråga kanske men jag måste få veta så jag inte gör fel...
alltså ska dom peka uppåt eller neråt??
Sussie F-Flower
Potatisarna ska förvaras mörkt. Dom får inte bli gröna för då ökar halten av solanin som är väldigt giftigt....

"Groddarna kan vara mellan 1-15 cm när man sätter dom. Det spelar inte så stor roll...
Man ska sätta pärerna så att groddarna pekar uppåt...

Groddarna blir blasten på potatisplantan...

(När potatisen blommar eller precis slutat att blomma är det dags att ta upp potatisen ur jorden. Annars blir dom lätt skorviga.)
blomkronan
CITAT (pibe02 @ 17-04-2009, 23:42) *
Hej
Efter att läst här kunde jag inte låta bli att gå ut och köpa en påse med sättpotatis...swift tror jag att de hette, har redan glömt...

Men nu måste jag få alla grundläggande råd.

Jag fick för mig att de skulle förgro mörkt och svalt så jag la ut dem i ett skåp i friggeboden, men nu när jag läser här verkar det som om de skall ligga ljust???

Hur stora/långa skall groddarna vara innan man planterar dem?

Ni som bor i Stockholm, när sätter ni era potatisar?
Förstår att de är känsliga för frost.

Hur djupt planterar jag dem?
Pia

Hade du tänkt plantera dom utomhus direkt i jorden eller i hink?
Direkt i jorden vet jag inte men du kan ju sätta dom i hink så tjuvstartar du lite smile.gif

Jag har skaffat en lövkorg som jag ska klä med tidningspapper på sidorna så jorden inte ramlar ut...
(efter Lady Hamilton råd) Man lägger lite sand i botten, sen 10 cm jord sen i med potatisarna (jag tänkte lägga i 4 st) på med jord över ca 5 cm. Dom som har växthus ställer ut sina där nu i zon 1-2 (kanske även zon 3 nu)
Men jag har inget växthus så jag tänkte ställa korgen mot husväggen och på med fiberduk, borde fungera g.gif Vi får se...

CITAT
Groddarna blir blasten på potatisplantan...

thanks.gif Sussie , skönt att det inte finns dumma frågor... giggle.gif
Sussie F-Flower
CITAT (blomkronan @ 18-04-2009, 01:24) *
thanks.gif Sussie , skönt att det inte finns dumma frågor... giggle.gif

PUSS!!!! laugh.gif
Tulipanaros
Förgro ljust! Man vill ha tjocka runda små groddar som inte är mer än en eller ett par centimeter långa. Förgror du mörkt blir de långa, smala, gängliga och ljusa och har dålig växtkraft. Långa groddar går dessutom lätt av när du sätter potatisen. Groddarna ska som sagt vändas uppåt, eftersom de ska bli blast.

Att sättpotatisen blir grön är inget problem -- du ska ju inte äta sättpotatisen! Hela potatisplantan är faktiskt giftig -- utom just de ofärgade rotknölarna.

Jag har ett par bilder på knubbiga potatisgroddar i min blogg: http://tulipanaros.wordpress.com/2009/04/18/potatisgroddar/
På den nedre av bilderna ser man bra hur groddarna är början till blast.
lotte.schioler
Jag brukar plantera i två hinkar för att få lite riktigt tidig potatis.
Använder stora svarta odlingshinkar från Willab (med vattenmagasin i botten)
10 cm jord EN sättpotatis och 10 cm jord över. När blasten vuxit upp 5 cm ung. häller jag på ytterligare 10 cm jord och fortsätter så upp till hinken är full!

Jag fick ca 25 - 30, (en del var enorma) potatisar/hink i fjol. Brukar börjar skörda lite innan midsommar.
smile.gif
Vero
Har du hinkarna inomhus då? Eller i växthus?
Kolmårdstrollet
Hej!

Gör som blomkronan och fortsätter med några frågor ( giggle.gif är väldig nybörjare) kopplat till de andra frågorna i denna tråd... Har fått gröna, ganska smala, ca 4-5 cm långa groddar på (ekologiska) potatisar jag köpte i affären, prinsess hette dom. Kan jag sätta dom tror ni? Ser ok ut, kanske något torra i topparna...

Läste att prinsess är en tidig sort, när ska man plantera dom? (bor i zon 2-3) Ska groddarna helt under jorden, eller ska dom sticka upp?

Sol ute sol inne sol i sinne
Tulipanaros
Om man ska vara på den säkra sidan ska man hålla sig till sättpotatis, eftersom den är kontrollerad mot tråkiga potatissjukdomar. Men är det lokalodlad och ekologisk potatis som ser fin och frisk ut skulle jag inte vara orolig. Importerad potatis ska man aldrig sätta i jorden.

4-5 cm långa groddar är inte idealiskt men potatis är tålig och det kommer inte att vara några problem. Låt dem ligga ljust tills du sätter dem. Groddarna ska inte sticka upp; sättpotatisen ska ner en knapp decimeter under jord.

Jag skulle tro att det går att sätta ganska snart i din odlingszon, kanske om ett par veckor, eller till och med tidigare? Blasten tål inte frost men det tar 2-3 veckor innan den kommer upp. I början kan man lägga fiberduk över för att skydda blasten mot kyla.

Lycka till!
Kolmårdstrollet
Tack så jättemycket för hoppingivande svar! Ska testa å se om det kanske kan bli egna potatisar till midsommar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon