Lindadjo
Jag fortsätter med alla mina växter i nyinflyttade huset, vad är det egentligen som kommer upp? Kan ni identifiera växterna? Jag vill så gärna ha namn på de så jag kan läsa lite om de. Så jag vet hur jag ska ta hand om de på bästa sätt nu när de växer upp :-)
Sussie F-Flower
Hej Linda och välkommen hit!

Jag är inte så jätteduktig på de växter som du visat upp men mina gisssningar är:

Bild 1: Pion
Bild 2: Hyacint
Bild 3: ?
Bild 4: Stormhatt
Bild 5: Fänrikshjärta
Bild 6: Någon sorts lilja...
Bild 7: ?
Bild 8: Känner så igen denna växt.... Tror att jag har den själv.... kan inte komma på vad den heter...
blomkronan
Hej Linda

Har du fått upp allt detta redan ??? Var bor du?

Håller med Sussie på hennes förslag men på
Bild 5. tror jag du har en Rosmarin som sticker fram oxå... har den stått utomhus hela vintern? då har du haft en mild vinter hos dig smile.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Nr 7 tycker jag tyvärr är ganska likt jätteslide och de där torra pinnstumparna på bild 8 är också likt jätteslide.
Red Top
Nummer tre kan vara uppländsk vallört.

Nummer sex tycker jag är misstänkt lik borstnejlika.
Lilla Sibirien
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-04-2009, 08:49) *
Nr 7 tycker jag tyvärr är ganska likt jätteslide och de där torra pinnstumparna på bild 8 är också likt jätteslide.

Håller med Åsa att bild 7 liknar parkslide/jätteslide. I forumet har den diskuterats många gånger och de flesta är eniga om att den växer invasionsartat, som ett ogräs.
Lindadjo
CITAT (blomkronan @ 18-04-2009, 01:30) *
Hej Linda

Har du fått upp allt detta redan ??? Var bor du?

Håller med Sussie på hennes förslag men på
Bild 5. tror jag du har en Rosmarin som sticker fram oxå... har den stått utomhus hela vintern? då har du haft en mild vinter hos dig smile.gif

Hejsan!
Ja, så här ser det ut i vår trädgård. Vi bor på västkusten. Strömstad, helt vid havet.
Rosmarinen har inte stått ute i vinter, för den har jag själv stoppat ner, den såg så ledsen ut i sin kruka så jag satte ut den för någon vecka sedan bara :-)

CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 18-04-2009, 09:49) *

Ja, nummer 7 och 8 är samma växt. Humm.. vi funderar på att gräva upp de innan de är så stora. Vill inte ha nånting som invarderar i vår lilla trädgård.

Tack så hemskt mycket för alla bra svar!
CillaM
1) Pioner, en rejäl och fin planta!

2) Hyacint

3) Vallört, vacker men ett rejält ogräs på fel ställe

4) Ser ut att vara stormhatt, Aconitum

5) Rosmarin, fänrikshjärta (flikdelade) och en tulpan

6) Scilla (lök), vallört, och nån sorts lilja

7) Parkslide, eller jätteslide
Huggorm
CITAT (Lindadjo @ 18-04-2009, 20:38) *
Ja, nummer 7 och 8 är samma växt. Humm.. vi funderar på att gräva upp de innan de är så stora. Vill inte ha nånting som invarderar i vår lilla trädgård.

Den är redan stor - under marken. Den blir inte alls enkel att gräva upp tyvärr
Lindadjo
CITAT (Huggorm @ 18-04-2009, 21:52) *
Den är redan stor - under marken. Den blir inte alls enkel att gräva upp tyvärr

Ja, jag har läst det. Och inser så klart att vi får hyra in en liten grävskopa för att få upp allt ;-) Jag drog upp en liten avstickare och en meterlång rot följde med. Så roligt det här kommer bli - INTE! Men som sagt, vi vill inte ha den, så det är väl bara att ta den striden. Vad annat ska man göra?
Någon som lyckats utrota sina jättesliden? Tips? Eller är det en helt omöjlig uppgift?
MariaS
Nummer sex är ju en kejsarkrona! Frittilaria imperialis!
Lilla Sibirien
Nej, det är inte helt omöjligt att utrota parkslide/jätteslide.
Jag prövade först att gräva upp det vedartade rotsystemet och grävde djupt och tyckte att jag fick upp hela rotsystemet. Frid och fröjd trodde jag och planterade sedan nya växter i rabatten. Men efter ett tag såg jag att det dök upp nya skott lite överallt. Så året därpå kom en grävmaskin och grävde upp all jord och även en del av gräsmattan. Jorden sållades tillbaks och nu trodde jag det skulle vara frid och fröjd igen. Men tji fick jag, för av en lite rottråd ca 1 cm så räcker för att en ny liten planta skall kunna komma upp. Men dessa gick bra att rensa bort och de kom endast upp första året, därefter har plantan försvunnit och nu är det mer än 10 år sedan.

Parksliden skjuter sina skott samtidigt som pionen och till att börja med är det svårt att se skillnad mellan pion/parkslide skott, dvs när de just har stuckit upp ur jorden, de påminner väldigt mycket om varandra tycker jag. Parksliden är en vacker växt om den växer på rätt ställe, den har en grönska som påminner mig om sydligare platser med sina stora gröna blad. Men jag kommer aldrig att plantera den igen.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon