Full version: Känguruäpple
Åsa, mälardalen zon 2
Mitt känguruäpple som jag planterade bredvid hushållskomposten är ungefär 2,5m hög med en väldigt grov stam, den är frodig och buskig och blommar med fina blå blommor den fick inga skador av frosten som var i veckan. Impecta skriver att växten ska kunna bli 1,5m, men riktigt näringsrik jord + en varm sommar verkar vara gynnsamt för denna växt. Jag sådde känguruäpplet inomhus i april.
zaaritha
Förmodligen tycker de flesta att detta är en dum fråga---men vad är känguruäpple för en växt???
Enklare att fråga här än slå i böcker!!
Maj-Brith
Åsa, mälardalen zon 2
Det är en potatisväxt.

Solanum aviculare (känguruäpple)

Kristina i Skåne
Mitt kängruäpple blev ca 1,5m högt, jag blev lite besviken på det för jag tyckte mest att det tappade blad och blev glest och tråkigt, vet inte vad det berodde på för min mamma hade också ett kängruäpple och det blev raka motsatsen, ca 2,5 m högt och grönt och tätt bladverk.
Vad vi kunde förstå så tog vi hand om dem lika dant men med väldigt olika resultat... sad.gif
Sylvia
Solanum laciniatum har jag för mig att den heter... eller har nomenklaturbitarna varit på ärende igen??
Åsa, mälardalen zon 2
Solanum laciniatum och S. aviculare verkar vara samma växt har tyvärr inget kulturväxtlexikon just nu så jag kan se vilket som anses vara det korrekta just nu.

Jag skrev in Solanum laciniatum i IPNI och i informationen under under notes står det =aviculare.

http://www.ipni.org/ipni/IpniServlet?id=81...uery_type=by_id

IPNI
http://www.ipni.org/ipni/query_ipni.html
Helen i Skåne
Rena grekiskan! Tycker Känguruäpple låter ALLDELES UNDERBART SÖTT!!! laugh.gif
Inger GMT
Känguruäpple, Solanum Aviculare är nu ett måste för mig. Sådde frön av sådana för första gången i januari.
Vilken enorm växtkraft, fin grönska och vackra blå blommor.
En av mina plantor är nu tre meter och ännu så länge har dom klarat frosten.
Hälsningar Inger
anne
Hejsan.

Ett litet tips. Om ni klipper era känguruäpplen något och ställer in dem frost fritt så blir de ännu vackrare nästa år.

Ta fram dem i mars och klipp ytterligare, så det blir en vacker planta. Titta vad de gamla bladen suttit så ser ni vad de nya skotten kommer.

Hälsar Anne.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon