AnnaFo
Jag har en ros i kruka som har stått i ett kallförråd i vinter. Den är inlidnad i bubbelplast och mattor. Har kikat lite och grenarna ser gröna och fina ut. Nu börjar temperaturen ligga på plusgrader på dagarna här i zon 5 (ibland nån minusgrad) På nätterna är det fortfarande minusgrader.
När ska jag ta fram krukan ur förrådet och var ska jag ställa den?. Ute eller på min inglasade altan?
Ska den fortfarande vara täckt då?

Anna i Umeå
Erika i Sandviken
Jag tog fram mina för ca 2veckor sen,dom står i växthuset.
Många har redan utvecklat bladverk.
Jag vet inte hur många veckor efter Umeå ligger gentemot Gävle/Sandviken.
AnnaFo
Vi har zon 5 här i Umeå.
Sussie F-Flower
Är det typ en sån där "morsdagsros" som du menar...?
Jag lämnade min kvar i rabatten (Sundsvall) över vintern och den började att skjuta skott för ca en vecka sedan, där den står... med snö omkring sig...
Kan säga att jag blev väldigt överraskad över att den hade klarat sig.

..så då kan nog du ta fram din också...
AnnaFo
Den lilla krukan innehåller en morsdagsros som stått några år i rabatten och i den stora krukan har jag två Nina Weibull som också har stått i rabatten några år. Förra sommaren flyttade jag dem till krukorna så det är första vintern i kruka.
Tänkte att det är lite tuffare för dem att stå i en kruka om det växlar mycket mellan plus- och minusgrader. Kan tänka mig att det enstaka nätter kan komma att bli ner till -10 grader här . Idag är det 2 plusgrader men till veckan verkar det ska bli varmare. Gör det nåt om jorden tinar och fryser? Ska man ha det täckt/inlindad/skyddad från sol osv.

Anna
Sussie F-Flower
CITAT (AnnaFo @ 18-04-2009, 12:40) *
Gör det nåt om jorden tinar och fryser? Ska man ha det täckt/inlindad/skyddad från sol osv.

Anna

Det kan jag inte med säkerhet svara på... g.gif Jag kan inte så mycket om rosor men det finns ju massor med medlemmar här på forumet som är riktiga rosentusiaster så du får nog snart svar.

Ha en riktigt härlig dag i Ume! biggrin.gif
renate
Nu bor jag i södra Sverige och det är varmt här,mina roskrukor har stått några veckor nu i uterummet och idag kom de ut i det fria,de har redan blad.Nu är det ja kallare hos dig men du kan flytter rosen till uterummet där den får mer ljus men står skyddat.Att ställer ut krukan får du vänter lite med tills det är varmare.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon