emmalofo
Har planer på att plantera en ny rabatt vid vår uteplats, och vill gärna ha tips på växter som tilltalar fjärilar, bin och humlor.

Inte alltför högväxta och helst naturligtvis också vackra.

Tacksam för tips!
HelenJ
Det finns massor med växter att välja på. Det viktiga är att du ser till att ha en överlappande blomning, att du har växter som byter av varandra så du får blomning från tidig vår till sen höst.
Se också till att det finns vatten i närheten - fjärilarna behöver dricka också!
Några exempel:

röllika
aster
syrénbuddleja
tistel
nejlika
gyllenlack
rosenflockel
trädgårdsnattviol
eldkrona
lavendel
prästkrage
liguster
käringtand
mynta
pärlhyacint
nepeta
kungsmynta
björnbär, hallon
sälg
vädd
kinesisk kärleksört
gullris
tagetes (enkla)
timjan
klöver
tussilago
jätteverbena
emmalofo
Oj, vilken lista, tack HelenJ!

Ja, det är ju det som är så svårt, inte bara välja fina blommor utan tänka på saker som blomningstid också.

Någon som har en välkomponerad "doftrabatt" att dela med sig av?
Azur
Har inga tips på växter, men jag tänkte själv testa att sätta upp nåt sånt här i sommar:
http://www.hometrainingtools.com/articles/...er-project.html
emmsing75
Jag har kantnepeta och kryddväxter i en rabatt som fjärillar älskar. Kantnepetan är hos mig jättefin och blommar i princip hela sommaren men annars fungerar väl lavendel lite liknande och många verkar föredra det. Kryddväxterna hade jag blandat förra året med både fleråriga (typ mynta och timjan) och ett åriga, typ olika sorters basilika. Kryddväxter är ju också lämpligt att ha i ianslutning till altanen om ni brukar sitta där och äta. Själv har jag planterat olika rosor vid vår uteplats för att få doftpustar när man sitter där.
Rihane
Mina heliotrop fick återkommande besök förra sommaren. Heliotropen doftar också gott.
Kärleksörten kom som god tvåa.
emmalofo
Tack för alla tips på fjärilsblommor smile.gif

Har komponerat en rabatt som jag tror blir fin, främst perenner och små buskar (dvärgvarianter) men har svårt att hitta något som blommar tidigt på sommaren,

Några förslag?
skogstroll
jag har haft finbesök på en nedsågad björk i veckorna. Törstiga citronfjärilar, påfågelögon och sorgmantel smile.gif Sötsaker verkar ju locka när inga blommor finns
HelenJ
CITAT (emmalofo @ 22-04-2009, 16:08) *
Tack för alla tips på fjärilsblommor smile.gif

Har komponerat en rabatt som jag tror blir fin, främst perenner och små buskar (dvärgvarianter) men har svårt att hitta något som blommar tidigt på sommaren,

Några förslag?

Aubretia, fagertav, gullviva, luktviol, praktstenört, pärlhyacint, vårkrage, blåklint
Malus sargentii = bukettapel är en liten vårblommande buske som är riktigt populär bland fjärilar och humlor. Tibasten är också fjärilsmagnet (men giftig...)
pleximaster
Vi har ett par "lavendelhav" inramade emed boxbom vid våran uteplats. Där finns alltid massor av fjärilar hela blomster säsongen, har ett par olika lavendel som avlöser varandra. Det är häftigt att när solen börjar gå ner påkvällen så avlöser nattfjärilarna dagfjärilarna på 5-10 minuter. det är alltid lika fasinerande att titta på. Dessutom kommer mänger med humlor och bin till lavendeln. Viadre har vi andra perenner där samt ett antal syrenbuddleja.

mvh plexi
emmalofo
Tack igen!

HelenJ: Bukettapeln ser ju jättefin ut på bilder. Men de enda bilder jag hittar visar STORA buskar, nästan träd, och du skriver att det är en liten buske. Finns det flera sorter?

Jag skulle gärna ha en liten vårblommande buske som lockade fjärilar.
HelenJ
CITAT (emmalofo @ 23-04-2009, 09:09) *
HelenJ: Bukettapeln ser ju jättefin ut på bilder. Men de enda bilder jag hittar visar STORA buskar, nästan träd, och du skriver att det är en liten buske. Finns det flera sorter?

Jag skulle gärna ha en liten vårblommande buske som lockade fjärilar.

Ja, det finns olika sorter. Du ska ha en Malus toringo var. sargentii, den blir inte stor som ett träd. Finessen med en bukettapel är att du även gör småfåglarna glada....
Texten nedan är från Odlas egna artiklar

Bukettapel, Malus toringo var. sargentii fk Eskilstuna E
I maj månad är denna rundade buske helt översållad av vita, doftande äppelblommor.

Blomknopparna är rosa. Frukterna är små och röda. De utvecklas under sensommaren, sen gör de höstens mäktigt orangegula blad sällskap. Frukterna sitter dessutom kvar länge på de avlövade grenarna - såvida inte ett gäng trastar hittar dem och håller kalas.

Höjd: 1.5-1.8 m.
Zon 1-5.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon