Nickan74
18-04-2009, 08:41
Nu har jag köpt pallkragar! På blocket för 80 kr st...jag är nöjd. Jag vill ha dem träfärgade. Behöver jag olja in dem eller så eller håller de ändå?
Ska jag klä dem med plast?
Min plan är som följer....
3 stycken bäddar, 2 kragar höga. En med djup jord till potatis och morötter och lite sockerärtor som klättrar. En med låg jord och lock med plast till dill, persilja, gräslök och sallad. Till sist en mittemellan utan lock till smultron och lite blommor. Tomat i nån kruka brevid.
Vilken behöver mest ljus? En kommer skymmas lite av en buske. Kan jag direktså de under lock nu? Är det vettigt att ha potatis och morötter i så liten skala? Ska nånn ha nån speciell jord eller köper jag bara vanlig planteringsjord till alla?
Å jag vill sätta igång!!!
Om du oljar in den så blir den inte grå lika fort. Potatis och morötter klarar lite skugga utan problem. Förutom tomaten som behöver mera näringsrik jord, å klarar sig de andra med samma jord. Det kommer nog att komma kallare perioder, men dessa växter (förutom tomaten) tillhör inte de mest känsliga för kyla, så det går nog att så.
Nickan74
18-04-2009, 10:39
Den får gärna bli grå...det är bara fint. men däremot vill jag ju inte att den ska ruttna alltför snabbt.
CITAT (Nickan74 @ 18-04-2009, 11:39)

Den får gärna bli grå...det är bara fint. men däremot vill jag ju inte att den ska ruttna alltför snabbt.
Linolja på insidan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.