hemmafixarn
Hejsan!

Har nu inhandlat och planterat mina första dahliaknölar.
Men nu när de väl är planterade så undrar jag om jag verkligen gjort rätt.

Vad ska jag tänka på? Har någon tips och knep.

Hur långt ner ska jag plantera dessa, jag stoppade ner dom så att jag
ser själva toppen som är avklippt, stämmer det?

Alba
Jag tycker att det verkar som du gjort helt rätt.

Tillväxtpunkten som ser ut som ögon ska vara precis ovan jord......vattna men inte för mycket ...jorden ska inte vara helt genomblöt. Ibland är det svårt att se ögonen och då gör jag som du gjort att man ser den lilla "stubben" ovan jord..
Därefter ska du inte vattna förrän det börjar skjuta skott.

Efter plantering ska man försöka ha krukan svalt och ljust till det börjar gro.
För min del innebär det att jag har krukorna i hallen där det är svalare......bättre än så kan jag inte göra.

Så snart det börjar gro flyttar jag krukorna under lysrör och med vanlig rumstemp. ca 20°.

Detta har fungerat bra för mig. De Dahlior jag planterade för några veckor sen växer för fullt och på den ena kommer nu knoppar.
Ragazza zon6
Och jag försökte följa anvisningen på påsen som sa att de skulle vara 10 cm under jord. Asch. Ska de leva hos mig får de baske mig sega sig upp tongue.gif bäst i ändalykten de vill.

Jag planterade anemoner, dahlior och fler chokladblommor i går. Ställde i kallväxthus med fläkt. De kanske kommer upp snabbare inomhus men sambon har en smärtgräns som jag passerat för "ett tag" sen..

Blev lite brydd över att anemonerna bara behövde ca 3 cm mellanrum. Blir det bara en lite stängel av varje knöl?
Alba
CITAT (Ragazza zon6 @ 19-04-2009, 10:53) *
Och jag försökte följa anvisningen på påsen som sa att de skulle vara 10 cm under jord. Asch. Ska de leva hos mig får de baske mig sega sig upp tongue.gif bäst i ändalykten de vill.

Jag planterade anemoner, dahlior och fler chokladblommor i går. Ställde i kallväxthus med fläkt. De kanske kommer upp snabbare inomhus men sambon har en smärtgräns som jag passerat för "ett tag" sen..

Blev lite brydd över att anemonerna bara behövde ca 3 cm mellanrum. Blir det bara en lite stängel av varje knöl?

Om det är Dahlia du pratar om så stämmer ju det också att det blir ca 10 cm under jord......det viktiga är att tillväxrpunkterna finns ovan jord.

hallonrosa
Om man planterar dahlia i kruka, hur djup behöver krukan vara? Blir det mycket rötter?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon