Azur
Tänkte bara varna er som liksom jag har växter ute att SMHI säger att inatt kommer temperaturen i norra stockholm & uppland att ramla ned till 4-5 minus.
Nanashi
Brrr! Här skall det bli minus 2. Jag har precis svept fiberväv kring mitt uppstammade krusbär och persikoträdet (båda står i krukor på terrassen). Krusbäret blommar redan och persikoträdet är på gång att slut ut. Frågan är om jag behöver skydda Syrenen som jag har uppstammad i kruka (Paiblin) eftersom den har knoppar eller är den tålig?
Rihane
CITAT (Nanashi @ 18-04-2009, 18:40) *
Brrr! Här skall det bli minus 2. Jag har precis svept fiberväv kring mitt uppstammade krusbär och persikoträdet (båda står i krukor på terrassen). Krusbäret blommar redan och persikoträdet är på gång att slut ut. Frågan är om jag behöver skydda Syrenen som jag har uppstammad i kruka (Paiblin) eftersom den har knoppar eller är den tålig?

Har haft min Palibin ute i en kruka i Stockholmstrakten i två vintrar nu. Min har också knoppar , jag ska inte skydda den.
Men din kanske inte är van vid kyla? Vet inte om det spelar någon roll
Alexander-VG-zon3
jag har tagit ut ALLA växter även tropiska Passiflora och Orkidéer, dock har här bara varit runt 0c -2c i två nätter och resten frostfritt, men växterna har klarat sig utan skydd. vid denna tiden på året så är det här bara frost precis innan solen kommer upp plus så brukar växterna klara sig om det bara bli markfrost eller frost innan solen kommer upp.

jag hoppas det inte blir kallare om nätterna, orkar inte med att flytta in allt. och jag hoppas att ni andra inte får det alltför kallt heller.

här i zon 3-4 syd/öst om Göteborg.
Nanashi
CITAT (Rihane @ 18-04-2009, 19:35) *
Har haft min Palibin ute i en kruka i Stockholmstrakten i två vintrar nu. Min har också knoppar , jag ska inte skydda den.
Men din kanske inte är van vid kyla? Vet inte om det spelar någon roll

Tack för svar, jag känner mig mindre orolig nu. Den är relativt nyköpt från Zetas så jag antar att den borde vara van vid kyla. Jag får chansa, för nu har jag ingen mer fiberväv och om jag lägger på något annat så finns det en risk att jag knäcker grenarna.
Lars-Olof Arvids
Hos mig i södra Bohuslän är det just nu +1,5 grader. Men mina växter bor ännu i källaren på nätterna och på uteplatsen på dagarna, så det blir inga problem.

Olle
Azur
Hoppas det gick bra för er andra också, det enda som frös här var spetsarna på några skott på Vippjasminen som stack ut ur skydd.

Måndag natt blir det nästan lika kallt, -4 här i Täby, men sen är det enligt prognosen plusgrader i minst två veckor. Dvs med lite tur är måndag natt vårens sista natt med frost här i norra stockholm! tummenupp.gif
Överbölingen
Alloh, alloh emliga odlare i söder. Hård frost är ner mot - 10. I natt som var var det lite svalt. - 5,6°. Ingenting utomhus tar skada av det. Såvida det inte hör hemma i klimatet. Syftar på utochinväxter. Har växterna klarat vintern i övrigt så går det nog bra.
Ragazza zon6
I Jämtland ska det bli nedåt 10 minus i natt så det blir till att sätta fläkten på 2000 watt plus några byttor med värmeljus.

Huvvaligen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon