Olivia
Upptäckte nu när jag kom mig för att titta närmre på mina äppelträd att haren har varit framme och mumsat en del... Vad gör man för att hjälpa trädet? Brukar det bli problem?

Huggorm
Är dom ringbarkade? I såna fall är det kört, men om det bara är en del bark så kan man hjälpa trädet genom att gräva bort grässvålen under kronan och vattna lite extra i sommar. Finns det bara lite kontakt med barken ovan och nedan skadorna så brukar trädet kunna komma sig hyfsat om det bara är friskt för övrigt
KURT
Och naturligtvis skaffa ett bragnagskydd inför nästa vinter, se upp med de där dåliga plasremsorna som säljs som gnagskydd bara.
Azur
CITAT (KURT @ 18-04-2009, 16:49) *
se upp med de där dåliga plasremsorna som säljs som gnagskydd bara.
Tänkte bara visa hur rätt Kurt har. Mitt äppelträd: http://mikes-machine.mine.nu/temp/silly/appeltrad.jpg

Notera resterna av plastrems-gnagskyddet.

Huggorm
CITAT (Azur @ 18-04-2009, 17:40) *
Tänkte bara visa hur rätt Kurt har. Mitt äppelträd: http://mikes-machine.mine.nu/temp/silly/appeltrad.jpg

Notera resterna av plastrems-gnagskyddet.

Det var grundligt rengnagt, jag tror inte jag hade lyckats bättre med morakniv.

Hur funkar det om man virar ett eller två varv kycklingnät runt stammen? Jag har det för att skydda mot rådjursskav, men det borde väll hjälpa mot hararna också?
HelenJ
CITAT (Huggorm @ 18-04-2009, 18:39) *
Det var grundligt rengnagt, jag tror inte jag hade lyckats bättre med morakniv.

Hur funkar det om man virar ett eller två varv kycklingnät runt stammen? Jag har det för att skydda mot rådjursskav, men det borde väll hjälpa mot hararna också?

Två varv (så det går lite omlott) är bättre än ett. Ännu bättre är att sätta det en bit från stamen, så de inte kommer åt alls. Tre stolpar i marken några dm från trädet och sen nätet runt om. Se till att det går ner en bit i marken, annars gräver de sig under!
Bassam

Tack för frågan

Du kan gör (bro ymp ) mellan skada kanter och på så sätt säkerställa tillgången på vatten och mat till träd.
H:Bassam
Olivia
Tack för svaren. Det är inte rundgnagt alls, utan bara lite på kanterna på ett par kvistar. Kanske fördelen med små äppelträd som växt dåligt flirting.gif . Haren har förmodligen stått på bakfötterna och ätit av kvistarna. Själva stammen är helt orörd.
KURT
Ofta växter fruktträd dåligt pga av att man antingen inte har öppen jord runt trädet, utan det tvingas konkurrera med gräs, eller pga att det är planterat i styv lera, så att det har svårigheter att etablera sig med nya rötter.
Huggorm
CITAT (Olivia @ 19-04-2009, 16:26) *
Tack för svaren. Det är inte rundgnagt alls, utan bara lite på kanterna på ett par kvistar. Kanske fördelen med små äppelträd som växt dåligt flirting.gif . Haren har förmodligen stått på bakfötterna och ätit av kvistarna. Själva stammen är helt orörd.

Då är det inget att oroa sig för smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon