Full version: Rabarber
lotte.schioler
Är det någon som har något annorlunda recept på att använda rabarber i "vanlig" mat?
Alltså utan massa socker? Som t ex salsor eller tillsammans med kött, fisk .........

Rabarberchutney recept
Gör en kompott fast tillsätt lite av alla kryddor på hyllan och vinäger. Gott till grillat kött. Man kan också pensla korvar, grönsaker och köttbitar precis i slutet på grillningen.
1 liter rabarber, skalad, delad
1 dl vinäger
1 hackad gul lök
3 msk olja
2 msk Garam masala eller curry, 2 msk malen ingefära, 3 st torkade chili eller efter smak, 2 st kanelstänger, 2 tsk mald kardemumma
3 dl råsocker
1 tsk salt
Värm oljan i en kastrull, tillsätt lök och allt utom frukt och vinäger. Rör om och koka ihop i fem minuter. Tillsätt frukten i bitar och vinägern. Smält rabarbern på medelvärme i 30 minuter. Smaka av med salt, socker och vinäger. Häll upp på burkar och sätt på lock. Då blir det vakuum och chutneyn håller sig flera månader.

Hittade detta på receptfavoriter.se
Rosmarin
I Frankrike gör man gärna sås till fisk av ängssyrablad. Förra året fick jag tipset att byta ut ängssyran mot rabarber.

Ett annorlunda recept:

1 bukett ängssyra eller 1-3 finskurna rabarberstjälkar (beroende på hur hög syrahalt man vill ha)
1 msk smör
1 msk vetemjöl
2 dl grädde

Smält smöret i en liten kastrull. Fräs syran eller rabarbern tills det mjuknar utan att det tar färg.
Strö över mjölet, och rör ner det i blandningen, tillsätt sedan grädden. Mjölet hindrar grädden att skära sig som den lätt gör av syran i rabarbern eller ängssyran. Man kan också späda med lite mjölk, eller ersätta grädden helt med mjölk då blir det en smaksatt bechamelsås.
lotte.schioler
Perfekt! Tack Rosmarin!
Detta ska jag definitivt pröva!
ingrid fuxwall
Själv fryser jag ner rabarberna och blandar med jordgubbar till sylt senare.
sollis
Här kommer ett recept på en frisk och hållbar Rabarbersaft.
Passar bra som måltidsdryck.

Mormors Rabarbersaft

3 L skurna rabarber
2 st skivade citroner
40 gr, vinsyra el citronsyra
2 L vatten
Koka upp vattnet som slås över rabarber och vinsyra.
Täck över bunken efter 1 dygn silas saften.
Rör därefter i 2 kg. socker.
Häll upp på flaskor
gunvor
Har en god vän som plötsligt blivit diabetiker - ganska illa - hur fixar jag nu hennes rabarberpaj?
Någon som har erfarenhet av olika sötningsmedel??
Rosmarin
CITAT (gunvor @ 30-04-2009, 07:41) *
Har en god vän som plötsligt blivit diabetiker - ganska illa - hur fixar jag nu hennes rabarberpaj?
Någon som har erfarenhet av olika sötningsmedel??

Hej Gunvor,

Jag har gjort rabarberpaj med Canderel som är aspartambaserat. Detta sötningsmedel tål inte lång upphettning, så jag brukar göra pajen utan sötningsmedel och grädda den i tjugo-trettio minuter och sedan strö över den mängd sötningsmedel som behövs (se till att det sjunker ner i pajen) och grädda färdigt. Du tar samma mängd Canderel som socker ( 1dl motsvarar 1 dl).

Det finns många sötningsmedel. Det viktiga är att du tittar efter hur mycket kolhydrater respektive medel innehåller i förhållande till den mängd du ska använda. 1 dl socker ger ungefär 85g kolhydrat, 1 dl Canderel knappt någonting alls, en vanlig frukt ungefär 15g, 1 dl honung 115g kolhydrat....fruktsocker är sötare än vanligt socker, dvs inte att rekomendera för diabetiker.

En person som har diabetes har ett visst kolhydratintag att respektera per måltid. Detta är individuellt anpassat av en dietist. Det får inte bli för mycket, men inte heller för lite. Man måste även se upp med fett. Lite lite behöver en diabetiker i sin måltid men inte för mycket. Måltidsbalansen är viktig.

Hör gärna av dig om du har fler frågor. Lycka till!
Ingrid Zon3
CITAT (lotte.schioler @ 18-04-2009, 12:47) *
Är det någon som har något annorlunda recept på att använda rabarber i "vanlig" mat?
Alltså utan massa socker? Som t ex salsor eller tillsammans med kött, fisk .........

Jag brukar göra kompott av rabarbern och söta mycket måttligt. Kompotten använder jag mest till morgonfilen, men även till glass eller varvat med "fetyoghurt" i portionsglas till dessert. En mandelskorpa till det är jättegott!
Så här gör jag:
Häll en bottenskyla med vatten i en stor gryta/kastrull. På med rabarber skuren i bitar, cm-tjocka "skivor" blir lagom. Du kan fylla kastrullen ända upp till kanten, det sjunker ihop rejält. På med ett lock och värm lite försiktigt. Låt puttra tills rabarbern "smält" så bitarna lösts upp eller näst intill i alla fall. Tidigt på året går det på 5 minuter, senare kan det ta uppåt 20. Dra sen grytan från värmen.
Sen brukar jag krydda, antingen med kardemumma och/eller kanel, eller med vanilj. Söta med socker (strö-, rå-, farin), honung eller sötningsmedel. Sirap kanske går bra också, men det har jag inte testat. Här kan man smaka sig fram, man tål mer syra än man tror. I alla fall om man vänjer sig.

Men kom ihåg att rabarber inte odlades av vanligt folk förrän socker blev överkomligt för gemene man. Helt osötad blir den tuff att få i sig.

Kan tänka mig att rabarber funkar t.ex. till fläskkött också, men det har jag inte testat. Rabarberspäckad fläskkarré kanske?
GME
Ett litet varningstecken bara, endel sötningsmedel är inte socker arter utan tillhör alkoholgruppen.

Sorbitol t.ex. sönderfaller och bildar vid temperturer vid eller över 60 grader metanol, inte nyttingt att förtära.

Så innan sötningsmedel andvänds i matlagning där upphättningsker kontrollera att medlet är avsett för det.

Sköt om er smile.gif
Ingrid Zon3
Så sant! Jag brukar vänta med att söta tills den svalnat till avsmakningstemperatur.
noora
"Erfarna" diabetiker som har koll på sina värden kan ofta äta paj ändå. Man kan dra ner lite på sockret och bjuda vispgrädde till för att neutralisera syran. Sockret är ju ofta till för att "få bort" syran, men det neutraliserar egentligen inte syran, vilket däremot mjölkprodukter gör. Om du blandar i jordgubbar behöver du heller inte lika mycket socker.
Rosmarin
CITAT (noora @ 07-05-2009, 22:08) *
"Erfarna" diabetiker som har koll på sina värden kan ofta äta paj ändå. Man kan dra ner lite på sockret och bjuda vispgrädde till för att neutralisera syran. Sockret är ju ofta till för att "få bort" syran, men det neutraliserar egentligen inte syran, vilket däremot mjölkprodukter gör. Om du blandar i jordgubbar behöver du heller inte lika mycket socker.

Visst kan man det. Det var därför jag skrev som jag gjorde :

CITAT (Rosmarin @ 30-04-2009, 10:14) *
....

En person som har diabetes har ett visst kolhydratintag att respektera per måltid. Detta är individuellt anpassat av en dietist. Det får inte bli för mycket, men inte heller för lite. Man måste även se upp med fett. Lite lite behöver en diabetiker i sin måltid men inte för mycket. Måltidsbalansen är viktig.

....

Om man ätit en väldigt lätt måltid (enbart bestående av t.ex soppa, en sallad...) kan man som diabetiker behöva en dessert rik på kolhydrater för balansens skull. Rabarberpaj med glass t.ex. yes.gif
yaowsa
CITAT (sollis @ 28-04-2009, 21:13) *
Här kommer ett recept på en frisk och hållbar Rabarbersaft.
Passar bra som måltidsdryck.

Mormors Rabarbersaft

3 L skurna rabarber
2 st skivade citroner
40 gr, vinsyra el citronsyra
2 L vatten
Koka upp vattnet som slås över rabarber och vinsyra.
Täck över bunken efter 1 dygn silas saften.
Rör därefter i 2 kg. socker.
Häll upp på flaskor

MMMMMMMMmmm Rabarbersaft
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon