emmsing75
angry.gif
Uhuhuh, jag har idag upptäckt första mördarsnigeln i komposten som jag tänkt sprida ut i trädgården om bara några veckor. Vet att jag hade sniglar där förra året och oroade mig för att det fanns snigelägg där och nu verkar det som att min oro var befogad. Förra säsongen höll sniglarna till mest i just komposten men det var aldrig några mängder utan en då och då så de har ännu inte blivit ett problem för mina plantor men jag vill ju inte sprida sniglarna så att jag får problem. Vad skulle ni göra i samma situation?
Komposten är en varmkompost och jag har kanske ca 200 liter färdig kompost i den nu. Kan jag fortfarande använda den om jag är noga med att kolla igenom den när jag tömmer? Finns det nåt jag kan göra i förebyggande syfte, lägga ut "snigelfritt" i komposten kanske? (hade jag en del förra året )
HelenJ
CITAT (emmsing75 @ 18-04-2009, 13:06) *
angry.gif
Uhuhuh, jag har idag upptäckt första mördarsnigeln i komposten som jag tänkt sprida ut i trädgården om bara några veckor. Vet att jag hade sniglar där förra året och oroade mig för att det fanns snigelägg där och nu verkar det som att min oro var befogad. Förra säsongen höll sniglarna till mest i just komposten men det var aldrig några mängder utan en då och då så de har ännu inte blivit ett problem för mina plantor men jag vill ju inte sprida sniglarna så att jag får problem. Vad skulle ni göra i samma situation?
Komposten är en varmkompost och jag har kanske ca 200 liter färdig kompost i den nu. Kan jag fortfarande använda den om jag är noga med att kolla igenom den när jag tömmer? Finns det nåt jag kan göra i förebyggande syfte, lägga ut "snigelfritt" i komposten kanske? (hade jag en del förra året )

Det är nog inte så lätt att "kolla igenom den", det slinker säkert med nåt ändå. Är sniglarna stora? Om de fortfarande är små tror jag att det allra bästa för dig vore att använda nematoder. Jag brukar säga att de är skit och inte borde användas, men just i det här fallet, där du har dem samlade allihop på en och samma plats, vore det kanske befogat. Nematoderna är levande och ska vattnas ut i komposten så fort du får dem. De tar sig från snigel till snigel och äter upp dem inifrån. När sniglarna är slut dör nemotoderna. De är inte farliga för några andra än sniglar. Finns att beställa här.

Annars tycker jag att Ferramol (Snigelfritt, Snigeleffekt m fl) är bra. En ölfälla är kanske inte heller så dumt.
KURT
Är du säker på att det verkligen är spansk skogssnigel? Jag tror inte att "snigelfritt" fungerar speciellt bra i en kompost, där har ju sniglar så mycket annat att äta istället. Normalt skall inte sniglar kunna överleva i en varmkompost, del skall vara alltför varmt för dem. Men om volymen är så stor, så finns det alltid områden som är svalare.
malwa
Jag har också problem med dessa sniglar och de älskar kompostområdet.
Har inte sett nån än...men det är väl bara en tidsfråga.
Istället för öl blandar jag i en två liters petflaska:
1 pkt jäst, 1 dl socker eller lite mindre honung, lite olja och sedan flyller jag på med vatten till bredden....skakar om och låter den vila lite.
Denna drink bjuder jag sniglarna på i plastkärl som står nära kombosten, kanten på kärlet skall vara jäms med markytan. Sniglarna lockas dit av doften och då kan man plocka dom.

Jag har tidigare bjudit på öl bla i ölfällor omgjorda av petflaskor. Jästblandningen ovan fungerar nästan bättre. Och jag vägrar åka och handla öl till dessa gäster, nån måtta får det vara.

För övrigt skulle jag nog inte numera sprida min kompost jord på kolonilotten. Idag vet jag ungefär vad jag har dem och går en runda morgon och kväll och plockar.
Förra året la jag täckbark o pinjebark i gångarna bla runt pallkrageodlingarna och sniglarna verkar inte så pigga på att krypa där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon