Full version: Rosor
gunnelmargareta
Behöver tips på hur man kan plantera rosor i lådor. Ska man isolera dem på nåt sätt?
Annars när man planterar rosor är det ju viktigt att de kommer ner minst 60 cm i jorden. Hur ska de kunna överleva i en låda ovan mark?
Läget är rätt blåsigt men också mycket soligt sommartid. Jordmånen är mycket tunn därför är det svårt att få nåt att växa. Verkar som en bra ide med lådor men HUR gör man?
Tacksam för många svar!
Stiffe
Har du tänkt att rosor & lådor ska stå ute året om?
Vilken zon/plats/ort?
/S
gunnelmargareta
Jo.jag vill att rosorna ska växa året om i nån form av lådor eller likande.
Det är på Gotland, tunt med jord och stenhäll under yten. Rätt blåsigt kan det vara och som sagt sol hela dan om solen skiner vill säga smile.gif
Ezereht
Måste lådorna ha botten? Annars kanske du kan bara ha pallkragar uppstaplat två stycken eller så, och fyller med jord.
gunnelmargareta
Måste inte rosorna ner så det blir frostfritt??
Behöver inte ha nån botten på lådorna men begriper nog inte hur de kan överleva. Isolera lådorna på nåt sätt?
Kajsa
Du skriver att du har stenhäll under så då har rosorna ingenstans att ta vägen på djupet, rabattrosor är kanske lite vanskligt men välj någon rugosa eller pimpinell, kanadaros, det kan kanske gå i din snälla zon ? Eller köp riktigt stora krukor som tål frost och isolera dom med bubbelplast mm sen höst, vackrare än pallkragar.
Thé
Rätta mig gärna om jag har fel, men rosorna behöver väl egentligen inte stå frostfritt? I högre zoner måste ju hela marken frysa till en enda hård klump...?

Jag trodde att vitsen med isolering i krukorna var att jämna ut temperaturväxlingarna så att de går långsammare i krukorna, mer som i marken. Alltså inte fruset ena dagen och stekande varmt nästa, utan en långsam, fin övergång mellan de olika temperaturerna.
ingrids
Håller med dig Thé - om rosor måste ha rötterna frostfritt är det kört i stora delar av Sverige. Däremot kan det bli bökigt att få förädlingsstället djupt nog i en kruka om det är en ympad ros. Rotäkta rosor eller stamrosor borde inte vara något problem.
Ezereht
Gotland är ju zon 1, det måste ju ha det ganska trevligt där ändå jämfört med här i Zon 5...
ylvahi
[attachment=33704:Rosl_dan_baksidan.jpg]

Jag byggde en låda med spalje till mina rosor och klematis.
Tog nån gammal panel som låg och skräpade och klädde insidan med byggplast. Rosorna har övervintrat 2 ggr nu och dom verkar trivas. Ingen botten finns i den
gunnelmargareta
Tack!!Många bra tips har jag fått. Det där med lådan och spaljén verkar va nåt att prova på. Tusen tack igen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon