|
emmalofo
18-04-2009, 13:45
Åh, vad jag älskar denna outsinliga källa av kunskap och kärlek till allt som växer  Några förslag på en vacker remonterande (helst vit) klätterros? Den bör vara ganska tålig för både torka och halvskugga då den kommer att få ett lite taskigt läge i trädgården. Och sen undrar jag om ni har några förslag på bra böcker som inte bara rabblar upp en massa rosensorter utan har bra förslag på rabattkombinationer med rosor, som kan tipsa om vilka blommor som passar ihop med rosorna och hur man tex komponerar en rabatt som blommar från vår till höst. Tacksam för hjälp! Emma
PeterDeleter
18-04-2009, 15:49
Hej
En klätterros som ger jättemycket och växer som ogräs är Flammentanz. Röd iofs men jag hade mycket glädje av dom i mitt tidigare liv -läs, förra huset. Men dessa går inte att misslyckas med.
emmalofo
18-04-2009, 15:50
Och förresten, kan man samplantera en (klätter-)ros med en kaprifol, eller blir den helt kvävd då? Eller kräver dom helt olika odlingsbetingelser? Vet att jag kan slå upp allt sånt här i böcker, men det är så mycket härligare med input från andra som liksom jag ägnar sig åt "learning by doing".
Kaprifol är fint, men jag undrar om de inte föredrar mullrik och fuktig jord? Varför inte Clematis? De trivs under likartade förhållanden, om än inte allt för torrt där heller, och det finns både försommar- och sensommar-blommande sorter.
Varför vill du ha en remonterande klätterros?
/S
gulmåra
18-04-2009, 22:13
Jag föreslår den första bok jag tänker på. Lars -Åkte Gustavssons Rosor för Nordiska Trädgårdar. Den finns i tre delar varav den tredje handlar om rosor för olika zoner, för olika ändamål, när de blommar osv, osv, Jag tror t o m att där finns lämpliga samplanteringsväxter. En remonterande klätterros i taskigt läge känns inte som det kan bli ett lyckligt slut..  Hur ska den stå? Mot en vägg eller mot en stolpe, friväxande? Kan det fungera med en stor härdig vit buskros? Eller om det är ok med en engångsblommande klätterros så ska rosorna i Arvensis-gruppen klara halvskugga. Ruga, Splendens och Venusta Pendula är de vanligaste. När rosen blommat färdigt kan jag hålla med Stiffe om att en Clematis blir fin som sällskap. Särskilt Viticiella sorterna tycker jag passar bra och de blommar lite senare också. Börjar blomma i juli och framåt. Jag har faktiskt inte provat med rosor och kaprifol?! Jag har mycket av vild kaprifol, en av mina älsklingsväxter, men det känns som om kaprifolen skulle nässla sig in och kunna strypas lite... Min Ruga står i nordväst med sol från kanske 15.....oj det kanske är bäst att tillägga, rankorna blir 4 -5 m fast mjuka och lättledda. Ruga
emmalofo
19-04-2009, 10:13
Tack för alla förslag. Mitt problem är följande: jag bor på en (ur planteringssynpunkt) ganska hopplös tomt, hela tomten sluttar ganska ordentligt och det är svårt att få till ordentliga rabatter. På baksidan av huset har vi byggt en stor altan för att få en sammanhängande yta att umgås på. Altanen är jättefin men ser lite kal ut och skulle mjukas upp av lite grönska som kunde klänga på gjutjärnsräcket. På ena sidan av altanen är det inte så långt ner till rabatterna (och ganska soligt) så där har jag planterat rosor och klematis (bl.a New Dawn och Mme Le Coultre). På andra sidan av altanen är det lite luringare, det är ca 1,5 m ner till marken och lite halvskuggigt + att själva planteringsplätten är precis under altankanten så det blir kanske lite torrt. Där ville jag plantera något växtvilligt som inte är så kinkigt. Jag älskar rosor och vill gärna att det blommar så länge som möjligt, därav mina specifika önskemål. Klematis har jag på många ställen, men ingen kaprifol, funderade på om den kunde funka där. Enbart funderingar från min sida, vill gärna höra så många åsikter som möjligt. Så tack, keep them coming...
Lykkefund planterade jag i somras och den blommade samma sommar. Den är vit men jag tror inte den remonterar utan blommar mitt på sommaren. Zon 3. Jag tyckte den var jättesöt och ett lyckat köp.
Jag köpte rosboken Botanica Rosor när den var på rea. En tegelstenstjock historia som jag bara bläddrat i. Massor av bilder och text. 199 kr tror jag den kostade då.
Pius
gulmåra
19-04-2009, 20:37
Då ser jag för min inre syn att det inte heller är så mycket plats för en ros att bre ut sig på? Ingen rugosa Louise Bugnet 1.5 m eller Ritusma 2,5 m (och mycket bred) får plats då? Skulle tåla skugga annars och remonterar. Fast Ritusma är jättetaggig och mer just äppelblomsrosa. Var nog ett ganska knäppt tips... MEN SEN har jag kikat lite i min egen LÅG och den delen jag tipsade om. Där står faktiskt att lämpliga klätterväxter att plantera med rosor är kaprifol. Så fel hade jag. Kaprifol ska vara bra för nordlägen dessutom? Min vildkaprifol växer ner över en mur i norrläge så det fungerar jättebra. Stiffe... Rugan doftar men inte så mycket. Systern Splendens doftar mycket och myrra....
emmalofo
19-04-2009, 21:30
Det finns plats för en ros att bre ut sig hur mycket den vill i bredd, och upp till 2,5 m i höjd, då ingenting annat är planterat nedanför altanen på den sidan. Borde kanske fotat så hade ni förstått läget...hm.
Men kul att kaprifol skulle funka, tack för att du kollat upp detta. Måste nog införskaffa dessa böcker, de verkar toppenbra.
Skulle en Mme Alfred Carriere fungera tro? Den är väl vit och remonterande, dessutom skuggtålig enligt rosenposten. Står visserligen att den bör täckas men att den är härdig tom zon 3 (jag bor ju i zon 2-3). Är det jättekrångligt att vintertäcka klätterrosor?
Skuggtålig förresten, behöver hela rosen sol eller? Är ju bara "benen" som skulle hamna i skugga.
Klätterrosor är nog bra. Dels kommer de upp ovanför altanen, och dels brukar de vara relativt skuggtoleranta.
Gulmåra: Splendens är jag intresserad av. Har du den? I så fall lämna gärna lite kommentarer.
/S
Enligt LÅG kräver Mme Alfred Carrière goda jordar, så den är nog inte den allra enklaste och mest lättodlade rosen trots viss skuggtålighet.
AnnammA
20-04-2009, 07:40
CITAT (Thé @ 20-04-2009, 08:24)  Enligt LÅG kräver Mme Alfred Carrière goda jordar, så den är nog inte den allra enklaste och mest lättodlade rosen trots viss skuggtålighet. Jag håller med. "Mme Alfred C" är för kinkig.
emmalofo
20-04-2009, 09:15
På vilket sätt kinkig? Nu har jag redan vant mig vid tanken på Mme C, så någonstans får hon bo  Vad gäller jorden kan hon få fin jord, det som är taskigt med läget är väl mest att rosen blir planterad under altankanten så det blir kanske torrt (men man kan ju vattna), och nederdelen av plantan hamnar mest i skugga. Men så fort plantan når upp till altankanten blir det full sol. Fast det är kanske lite blåsigt. Hmm... Ni som har Mme C, hur trivs hon, och på vilket sätt är hon kinkig?
Ezereht
20-04-2009, 16:10
Skulle tro att hon har svårt att bli stor och fin, gärna står och stampar flera år och får lite det ena och andra och ser pinnig och skral ut om man inte supergullar med henne.
Iomed att din ros ska leva början av sitt liv i skugga så skulle jag nog satsa på något lite tuffare kanske. Det är sååå myckt roligare efter vintern att se sina fiiiiiiina rosor som inte tagit stryk och har flera fina grena att blomma på senare.
Men jag har inte den rosen.
Du skriver att rosen skulle planteras under altankanten, kommer regnvattnet in där eller måste du vattna ? Blir det för taggigt vid ett altanräcke ? Kaprifol och en sen klematis viticella låter enklare att lyckas med, har en kaprifol här i ett torrt och soligt läge vilket går utmärkt, en klematis vill ha skugga runt fötterna och dom finns i många färger.
Det finns en vit form av New Dawn den ska vara remonterande och är verkligen helt vit. Jag har den och den har växt väldigt bra här i zon 5 och klarat en vinter nästan helt utan att frysa ned nåt. Den heter helt enkelt White New Dawn. Vi får se hur den har klarat denna vinter. Här uppe i Umeåtrakten har vi ju fortfarande en del snö och minusgrader så jag har inte sett hur den ser ut.
/marle
Ezereht
21-04-2009, 01:50
Jag har Awakening som väl ska vara släkt med new dawn? (eller har jag missupfattat??). Den har inte frusit ner alls i vinter  Blekt rosa och doftar jättegott, mellanstarkt. Här i Umeå alltså.
esters-tradgard
21-04-2009, 11:16
Jag har en gräddvit/champagnevit klätterros som heter White Nights, den har Krämgula knoppar som slår ut till cremevita stora blommor. Är en paulsen ros. Min står i halvskugga och har eftermiddagssol endast och den har klarat sig bra hos mig än så länge. Den är verkligen jättevacker. http://www.alltomtradgard.se/roslistan/white-nights/
Adelina
21-04-2009, 17:16
Måste tipsa om min bästa rosbok (förlåt LÅG!;D) nämligen Franziska Krölls "Rosor för förnuft och känsla" http://odla.nu/arkiv/rec/91-37-13008-0.shtmlEn ganska nyutkommen bok med just väldigt mycket känsla, mycket förslag till olika kombinationer, både med andra rosor och perenner. Däremot så har hon inte med alla rosor i hela världen typ, så där är ju LÅG att föredra om man är ute efter ett rent uppslagsverk. Men, det låter som en bok för dej
emmalofo
21-04-2009, 18:07
Ja, den verkar jättefin, måste införskaffas... Tack för det tipset (och för alla andra också förstås). Som vanligt har alla förslag och bra idéer gjort att mina planer ändrats totalt. Till det bättre hoppas jag  Har bestämt mig för att inte satsa på någon klen ros på den här platsen, bättre att experimentera med klena rosor på ställen med bättre förutsättningar. Här blir det en vit klematis tillsammans med en kaprifol. På andra sidan altanen däremot blir det en vit klätterros och en lila klematis, i betydligt bättre läge. Tveksamt vilken ännu...
gulmåra
22-04-2009, 20:10
Åh det kommer att bli jättefint. Kaprifol och clematis blir tåligt och bra.
Stiffe...jag har inte Splendens, tyvärr! Köpte den en gång men den blev en Ruga. Splendens står på den ständigt långa önskelistan...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|