Full version: Renovering av rabatt
Blåbärsblad
Hej allihopa! I vår ska jag äntligen få tillfälle att genomföra en "extreme makeover" på en av mina rabatter. Jag ska gräva upp den befintlig jorden (som inte är mycket) lägga på täckplast ovanpå de förbaskade björkrötterna, bygga upp kanter med torvblock och lägga på ny härlig jord! Det kommer att bli SÅ fint! yahoo.gif Men... hur ska man göra med de gamla växterna i rabatten? För tillfället växer där:

Två stycken 2-åriga rabarber
En 1-årig Clematis "Miss Bateman"
En liten ros (vet inte vad det är för någon)
Två små 2-åriga vildbjörnbär
En massa lökväxter (krokus, scilla, hyacint och en massa tulpaner)

Dessa behöver ju flyttas, förvaras under en-två nätter på lämpligt ställe och sedan planteras tillbaka. Är det överhuvudtaget möjligt och hur gör man? Alla har ju olika säsonger, tulpanerna kommer t.ex. att stå i full blom när det är dags för flytten.
Jag blir tacksam för alla tips och råd smile.gif
HelenJ
Se till att få med så stor rotklump som möjligt när du gräver upp växterna, och att du inte skadar rötterna i onödan. Om det är så kort tid som 1-2 dygn kan du bara lägga dem på marken, vattna dem och lägga något över som håller fukten, t ex fiberduk. OBS! Det får inte vara frostrisk!

Skulle det ta längre tid än så bör du rotslå dem. Det betyder att man gräver en mindre grop, sätter i växten (den kan ligga ner) och täcker rötterna med jord. Så kan växterna klara sig ganska lång tid.

Blommande vårlökar kommer inte att uppskatta att flyttas medan de blommar. Men de tar heller ingen skada direkt av det. Se bara till att du inte skadar dem i onödan, och att blasten får vissna ner i lugn och ro sen. Du blir förstås av med blomningen, men det har du kanske redan räknat med.

När du planterar tillbaka växterna ska du behandla dem som helt nyplanterade, dvs mycket vattning osv. Alla bör klara den här behandlingen, men det kanske inte blir så mycket med blomningen i år.

OBS! Om du har helt tät plast i botten måste du se till att den är täckt av ett lager grus, leca eller makadam, så du får dränering i rabatten. Annars rinner inte vattnet undan och då dränks dina växter. Fyll sedan på ca 50 cm jord ovanpå (rosen vill ha så djupt).
CillaM
Med tanke på att du har björkrötter underst så skulle jag själv inte plantera några andra växter än lökar. Björk tar allt vatten, den dricker oerhört mycket och det finns inga andra växter än lökar som klarar av björk, vad jag har sett iaf.
HelenJ
CITAT (Blåbärsblad @ 18-04-2009, 14:45) *
Jag ska gräva upp den befintlig jorden (som inte är mycket) lägga på täckplast ovanpå de förbaskade björkrötterna, bygga upp kanter med torvblock och lägga på ny härlig jord! Det kommer att bli SÅ fint! yahoo.gif

Om du använder en riktigt tjock plast eller presenning, typ lastbilskapell, så kommer inte rötterna att klara att gå igenom, och då kan du plantera vad du vill. Men dräneringen är otroligt viktig då!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon