Full version: vad är dessa två?
norea
[attachment=33522:IMG_7195.JPG][attachment=33523:IMG_7198.JPG]

Någon som vet vad dessa är?

den gula trodde jag först var någon minitulpan, men det är det nog inte. den luktar otroligt gott och stänger sig på kvällen. när solen kommer öppnar den sig igen.

den andra är konstig. växer massor av sådana på rad och när jag grävde märkte jag att det går en enda lång rot genom rabatten, som en orm, flera meter och från roten sticker det upp blad här och var. skottet är lite rödaktigt längst ner på stj´älken.
Åsa, mälardalen zon 2
Den gula är en vildtulpan troligtvis Tulipa tarda.
norea
ingen som vet nåt om den andra? jag undrar om det är samma som jag klippte bort gammla stängler på i januari. på ungefär samma ställen fanns en växt som jag inte kommer ihåg namnet på. ser ut som kinesiska lyktor eller som physallis ungefär. kan det vara sån?
stennie
Jodå tvåan kan se ut som Japansk lykta !
norea
CITAT (stennie @ 20-04-2009, 13:01) *
Jodå tvåan kan se ut som Japansk lykta !

ja det är nog den. tack för hjälpen.
HelenJ
CITAT (norea @ 20-04-2009, 13:10) *
ja det är nog den. tack för hjälpen.

Jag skulle rekommendera dig att dra bort varenda liten rotbit du ser - japansk lykta är nämligen i klass med kirskål när det gäller att invadera en rabatt. Som du har märkt sprider den sig kraftigt med underjordiska utlöpare....
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon