Full version: Odjur, ODJUR, ODJUR
Nanna
Var kommer de jäklarna ifrån?? Nu har min älskade murgröna fått spinn... Jag har sprutat den med såpa + paraffinolja. Tror ni det kommer att hjälpa, eller tar det död på den (blomman alltså)? Ska man även skölja av blomman, och hur ofta ska man göra det i så fall?

Jag blir helt galen på dessa små äckliga djur... sad.gif Jag har aldrig lyckats få en blomma att överleva en spinnattack. Det brukar sluta med att de totaldör, men denna gången vill jag lyckas. Hjälp!

http://www.odla.nu/album/data/nanna/832_p5433.jpg
Åsa, mälardalen zon 2
Växter som inte står i optimal miljö får lätt ohyra, murgröna vill gärna stå ljust och svalt + gärna med lite högre luftfuktighet under hösten-vintern under odlingssäsongen står den gärna utomhus, kraftiga spinnangrepp brukar vara ett tecken på att växten inte riktigt trivs.

Skälet till att spinnet håller sig kvar trots sprutningar är att spinn inte är insekter de är spindlar och dör inte så lätt av de medel man använder till insekter. Tills ganska nyligen fanns det inga medel mot spindeldjur men nu finns det ett. Det heter Provado Plus och finns i sprayform det innehåller samma medel som de andra Provadoprodukterna men man har även tillsatt ett ämne som tar död på spindeldjur.
Nanna
Okej, tack. Då är kanske problemet med att den står för mörkt. Jag får köpa sådant medel få se om de försvinner. smile.gif
zeppo
Spindlar är absolut insekter!
Rätt söta insekter.
Fast inte dom små på krukväxter.....................
tongue.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Spindlar har 8 ben, insekter har 6 ben.
zeppo
Jag visste det förut hur många ben dom har.............
Men tusenfotingar har INTE 1000 ben........... trots namnet............
laugh.gif
Hampus
Gasa ihjäl krypen med Ardap!

Jag höll på över ett halvår med såpavatten. Efter det att jag behandlat med ardap har jag inte sett ett enda kryp. Detta var förra sommaren/hösten.

www.tropzoo.se

ardap 89kr 200 ml finns under 'reptil'
Nanna
Jag dödade den... det var så himla mycket spinn på den. Hittade inget sånt medel som ni skrev.
Började drömma mardrömmar om blomman haha... biggrin.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon