Full version: Är detta tibast?
Meriona
[attachment=33529:buske.jpg]

Exmaken har denna buske i sin stug-tomt. Visst är det tibast? Han har inte planterat den själv och undrar.
Vi trodde inte att han ville vara med på bild, så sonen har redigerat honom lite.... giggle.gif
HelenJ
Ja, visst är det tibast. Vacker och doftar gott men är giftig.
Gunilla T
Javisst är det tibast - Daphne Mezereum. Blommar på bar kvist just nu - jättevacker och giftig.

Det finns fler sorter av tibast som är jättevackra, t.ex. balkantibast Daphne Blagayana.
Meriona
Tack Helen! wub.gif Du är så duktig! Och du också Gunilla som han svara emellan! Tack snälla! thanks.gif

Jag läste mig till att den var giftig ja, men på vilket sätt? Bären, eller även växtsaften?
KURT
Det uppges att hela växten är giftig, men bären äts ju i alla fall av fåglar som sprider dess frön! Men man skall inte bli avskräckt av giftiga växter, de är ju inga triffider som attackerar!
zissi
[attachment=33536:V_r_09__...rminskad.JPG]
Beskrivning. Tibast är en oftast liten, knappt meterhög, lövfällande buske. Den är lätt att känna igen på sina smala blad som sitter samlade i grenspetsarna, sina rosaröda blommor som kommer före bladen och sina klarröda frukter. Busken är vanligen glest grenig med upprätta grenar. Bladen är kortskaftade, tunglika och med lite blågrön undersida. Tibast blommar på bar kvist, ibland redan i mars medan snön ännu ligger kvar. Blommorna är väldoftande. Frukterna är klarröda, nästan runda bärlika stenfrukter. En varietet av tibast (var. alba) har vita blommor och gula frukter. Hela växten är mycket giftig.
Tibast kan knappast förväxlas med andra arter.

Utbredning. Tibast finns i hela landet men är inte speciellt vanlig. Den växer oftast i mullrika skogar och lundar. Första fynduppgift är från Skåne och publicerades av Simon Paulli i Flora Danica år 1648 (Nordstedt 1920).

Användning. Tibast odlas ibland som prydnadsbuske. Barken (Cortex Mezerei) blötlagd i ättika användes förr som utvärtes medel mot bland annat gikt.

Etymologi. Artnamnet mezereum kommer troligen från det arabiskt-persiska ordet mazeriyn (döda) och syftar på växtens giftighet (Odhner 1963).

HelenJ
CITAT (KURT @ 18-04-2009, 20:04) *
Det uppges att hela växten är giftig, men bären äts ju i alla fall av fåglar som sprider dess frön! Men man skall inte bli avskräckt av giftiga växter, de är ju inga triffider som attackerar!

Det är samma med t ex idegran, som ju också är giftig, men som är otroligt populär bland fåglarna. Så vitt jag förstår är det inte fruktköttet i bären som är giftigt, utan fröna, och de passerar genom fåglarnas matsmältningssystem utan att något händer.

Förre trädgårdsmästaren på Norrviken (här på Odla känd som Big Gardener) stod och smaskade på idegransbär första gången vi träffade honom. (Men han spottade ut kärnorna.....)

Många slänger ut liljekonvaljer, gullregn, tibast, idegran och allt möjligt annat ur sina trädgårdar när de får barn eftersom växterna är giftiga - men det har väl i inte förekommit ett dödsfall pga giftiga prydnadsväxter i Sverige i mannaminne. Som sagt - de anfaller ju inte, och varför skulle man ge sig till att börja äta på dem? Man äter ju inte på syrenen t ex... tongue.gif Däremot är det förstås viktigt att känna till ifall en växt är giftig eller ej.
tepa
Hej

En grej till som hamnade på Tepas "måste ha" lista...

Tepa
Huggorm
Är det någon som hittat denna växt vild i naturen? Tycker den borde sticka ut ganska duktigt åtminstone nu i blomningstider
zissi
CITAT (Huggorm @ 18-04-2009, 22:34) *
Är det någon som hittat denna växt vild i naturen? Tycker den borde sticka ut ganska duktigt åtminstone nu i blomningstider

Bilden som ligger i mitt förra inlägg här ovan är tagen för några dagar sedan mitt ute i skogen. Jag har sett den växa vilt på tre helt olika ställen här i Östergötland.
Azur
Japp. Vid sjön alldeles i närheten av vår sommarstuga i Uppland, så jag tog sticklingar, och den visade sig vara mycket lättförökad.
Huggorm
CITAT (zissi @ 18-04-2009, 22:41) *
Bilden som ligger i mitt förra inlägg här ovan är tagen för några dagar sedan mitt ute i skogen. Jag har sett den växa vilt på tre helt olika ställen här i Östergötland.

Dom verkar vara vanligare i östra delen av Sverige, och allra vanligast runt Stockholm. På västkusten och framför allt norra delen där jag bor verkar dom ovanligare, allt enligt denna utbredningskarta. Kanske finns någon enstaka här med, men det gäller att lägga märke till den när den inte blommar

tepa
Hej

Men vad i all världen, enligt din karta, Huggorm, så verkar den växa vilt här på Åland också ! Till vilken skog månne jag då måste bege mig...Du har ingen mer detaljerad karta, Huggorm ? Skojar bara...

Mvh Tepa
Åsa, mälardalen zon 2
Tänk bara på att Tibast är fridlyst i en del län ifall det kliar i fingrarna när en liten planta hittas i naturen..
Huggorm
CITAT (tepa @ 19-04-2009, 08:17) *
Hej

Men vad i all världen, enligt din karta, Huggorm, så verkar den växa vilt här på Åland också ! Till vilken skog månne jag då måste bege mig...Du har ingen mer detaljerad karta, Huggorm ? Skojar bara...

Mvh Tepa

Du får ge dig ut och leta smile.gif Den skall finnas i mullrika skogar och lundar står det. Hittar du någon backe där det växer tex. hägg och andra lövträd kan det nog vara idé att leta där
Meriona
Faktiskt så visas en prick här också på kartan, vad kul! bravo.gif
Gunilla T
Min tibast blommar alldeles underbart just nu..

För många år sedan köpte jag den av en äldre man som varit mycket aktiv inom föreningen Trädgårdsamatörerna. Varje vår brukade jag besöka hans vackra trädgård, han var så oerhört kunnig och delade gärna med sig av sin stora kunskap. För ett antal år sedan så var han tvungen att sälja sitt hus pga att han inte längre orkade...en stor sorg.

Paret som köpte huset förstod aldrig vilken skatt de fått utan det mesta grävdes bort och blev gräsmatta, såsom det ofta går.

Tibasten hade han nog drivit upp själv från stickling.

Precis när min buske slog ut nu i våras läste jag hans dödsannons i tidningen.

Kommer alltid att minnas honom när jag ser min vackra buske..
Myosotis

Ja, här finns den i skogen. wub.gif Men man kan kanske inte vara alldeles säker på att det inte är förvildade exemplar från något gammalt torp.

[attachment=33600:Tibast.jpg]
torkil
Vill bara tala om att det finns gott om Tibast i nordöstra Skåne också och vi har en där på tomten i stugan också. Har också hört att den är fridlyst.
Lars-Olof Arvids
CITAT (Huggorm @ 18-04-2009, 22:46) *
Dom verkar vara vanligare i östra delen av Sverige, och allra vanligast runt Stockholm. På västkusten och framför allt norra delen där jag bor verkar dom ovanligare, allt enligt denna utbredningskarta. Kanske finns någon enstaka här med, men det gäller att lägga märke till den när den inte blommar

Jag vet åtminstone två ställen här i Stenungsundstrakten där tibast växer "vilt". Men de kan mycket väl vara från början odlade som har spritt sig här också. Igår cyklade jag förbi det ena stället och såg att de blommade riktigt fint. Mina, som jag köpte av en trädgårdsamatör för ett par år sedan, vill däremot inte blomma.

Olle
Meriona
Olle, du kanske sköter om dem för väl? g.gif
Gunilla T
CITAT (Lars-Olof Arvids @ 20-04-2009, 14:32) *
. Mina, som jag köpte av en trädgårdsamatör för ett par år sedan, vill däremot inte blomma.

Olle

Tålamod Olle..tålamod..jag tror det tog tre år innan min planta började blomma så nästa år har du säkert de första blommorna.
Gossen Ruda
Beträffande giftigheten. Läste en gång om en man som stötte på en tibast ute i skogen. Han visste inte vad det var men ville ha med sig en kvist hem. Grenarna är dock sega så när han inte kunde bryta av en bet han av den. Han hamnade på sjukhuset. laugh.gif En del straffas direkt.

Enligt bärboken är 10-12 bär en dödlig dos men det finns uppgifter om att man lyckats äta fler och överlevt. Giftet verkar snabbt och det uppstår en brännande smärta i munnen. Kraftig törst och heshet, magont med kräkningar och diarréer blir resultatet av förtäring. Man kan också få blåsor på huden. Kanske bäst att låta dom stå i naturen? Giftet heter mezerein och finns i hela växten.
Meriona
OJ att den var så giftig? Men hur kommer man på idén att BITA av en gren??? crazy.gif
Meriona
Jag har nu fått bekräftat av min fd make att busken är uppgrävd av svärmor ur ett dike nånstans, så vild var den då ändå från början tydligen!
rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon