ZaraP
Hej!

Jag har en grupp trädgårdsmöbler som jag fått, de har alltid stått ute under tak. Jag har inget
tak att ställa dom under och förra sommaren regnade det så mycket, de var dåligt inoljade
och nu är de liksom svartfläckiga. Min sambo tycker bara de är att kasta, men jag tycker det
vore så synd... är de kört? Kan de räddas och hur? Finns det någon träolja med "färg" i så
de blir mörkare?
(PS vi har haft dem inne i ett magasin under vintern nu)

Mvh ZaraP
kicki.p
Skura av med ättika, algtvätt, eller klorin,(välj medel efter samvete) så blir de som nya! Sen är det bara att olja/såpbehandla igen. Ta inte högtryckstvätten, då blir de bara flisiga och fula.
ZaraP
Å tack för tipset!! Ska genast testa!! blomma.gif
Sne4
CITAT (ZaraP @ 18-04-2009, 19:19) *
Finns det någon träolja med "färg" i så
de blir mörkare?

Flera tillverkare har en variant som de kallar för teak träolja. Det blir en fin brun färg av det.
Om du tvättar av dem ordentligt med målartvätt för att få bort den feta ytan så går det ju även att måla/lasera möblerna.
ZaraP
Å lasera.... smile.gif Nu känns den så här "furu-orange" i färgen, fast lacken
har nog släppt lite efter förra sommarens väder. Jag skulle gärna vilja
få fram en mer ljus grå-brun färg men trodde inte det var möjligt utan måste
välja mörkfärgad olja.... Från allra första början tänkte vi (dvs jag..) måla
möblerna vita, men jag inser att jag aldrig hinner eller orkar det. Verkar
otroligt pilligt, men olja in eller lasera är ju lite smidigare......
Mvh ZaraP
Sne4
Det går ju även att använda färgspruta och kompressor, då är tiden inget bekymmer, dock så bör man helst ha en lokal avsedd för detta. Resultatet bli mycket bättre än penselmålning
Houthakker
Stålull fungerar jättebra!
Biddler
CITAT (kicki.p @ 18-04-2009, 22:44) *
Skura av med ättika, algtvätt, eller klorin,(välj medel efter samvete) så blir de som nya! Sen är det bara att olja/såpbehandla igen. Ta inte högtryckstvätten, då blir de bara flisiga och fula.

Bra tips!
Ska jag testa
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon