Full version: Gröna rum
anemona
Alltså, jag har ju världens sämsta minne!

I gröna rum såg jag att man kunde köpa en bit pepparrot, dela den och plantera den halvt nergrävd i jorden, vänta på att skotten blev några cm och sedan gräva ner det helt........men sedan då? Vad väntas på och vad utnyttjas?

Jag är inte själv alltför förtjust i pepparrot utan satte ett par för min mans skull men nu vet jag minsann inte vad jag skall göra! ohmy.gif

Hjälp......
Lars
Har för mej att den sprider sig ganska friskt och kan vara svår att bli av med...

Lars
Micke
Kanske du får hjälp av detta: http://www.odla.nu/krydd/pepparrot.shtml

Micke
anemona
Men det var ju perfekt, Micke! Tack. biggrin.gif
e_sedell
CITAT (Lars @ 03-10-2003, 19:13)
Har för mej att den sprider sig ganska friskt och kan vara svår att bli av med...

Lars

Svår att bli av med? Det är ju bara att gräva upp knölarna. Blir man inte av med den är man ingen trädgårdsmästare =)
Ingrid på Västkusten
Den har inga knölar utan strålrötter.

Hälsar ingrid
e_sedell
Okej, då lärde jag mej någontin nytt i dag också!
Eva i Skåne
CITAT (e_sedell @ 04-10-2003, 16:18)
CITAT (Lars @ 03-10-2003, 19:13)

Lars

Svår att bli av med? Det är ju bara att gräva upp knölarna. Blir man inte av med den är man ingen trädgårdsmästare =)

Sprider sig som ogräs ohmy.gif sad.gif . Jag köper hellre en bit pepparrot de gånger jag behöver. Dessutom är det inte så lätt att komma åt de grova rotbitarna. Du får mest fingertjocka/tunna.
Eva St
När jag hade pepparrot blev mina ihåliga. Någon annan som råkat ut för detta?
Eva St
Berith
Blir man inte av med den är man ingen trädgårdsmästare

CITAT (Eva i Skåne @ 04-10-2003, 21:44)
Sprider sig som ogräs ohmy.gif  :(

Grävde i grönsakslandet i våras och stötte på fingertjocka rackare fleeeera meter bort. huh.gif
e_sedell
CITAT (Berith @ 05-10-2003, 07:56)
Blir man inte av med den är man ingen trädgårdsmästare

CITAT (Eva i Skåne @ 04-10-2003, 21:44)
Sprider sig som ogräs ohmy.gif  sad.gif

Grävde i grönsakslandet i våras och stötte på fingertjocka rackare fleeeera meter bort. huh.gif

...det går ju alltid att gräva upp dem, då komme de ju inte tillbaka. Våra har stått på samma ställe i 8 år och inte spridit sig ett dugg....
Annki
Erik! Vad gräver du med? Grävmaskin?? Jag har jagat pepparrot i min kolonilott i 13 år med hjälp av grep, spade, armkraft, svett och tårar. Det går inte att bli av med den!! Den har metervis med rötter. Och jag undrar om de inte går en meter rakt ned i marken också, eftersom den inte går att få väck.
e_sedell
Jasso, det kanske är skilnad på sort och sort också. Jag har den vanliga vilda. Jag råkade nestan utrota den när jag var liten, mamma skulle ha inne och jag tyckte det var idé att gräva ordenkligt på en gång. Det tog 2-3 år innan den återhemtade sig. Men om man ser till att gräva djupt på en gång, följa rötterna och vara nogrann med att det inte kommer ner några smådelar i hålet borde det inte vara så svårt. Jag har i af flyttat en bit upp till trädgårdslandet nu....
anemona
Med tanke på rötter så låter pepparoten otäckt lik kirskålen...........men kan man inte sätta/gräva ner den i en hink med fina dräneringshål då?

(Nu har det skjutit upp små skott runt om de nedstunkna bitarna - mellan 1-6 cm!)

Men jag ska kanske strunta i det ändå..... wacko.gif
e_sedell
Jag tycker inte den är så falig men det finns ju anndra årikter. Vill du ha den så är det ju okej, den borde gå att begränsa otminstone. Annars kan man ju gräva ner ett stående plaströr som du planterar i.....
KURT
Om pepparroten skall bli kraftig och fin så måste det vara mullrik jord. Man kan sätta pepparroten i rör (keramik eller plast) som man fyller med mullrik jord, då mår pepparroten bättre och risken för spridning är mindre.
annaviktoria
Har en pepparrot som med all sannolikhet skulle vara enda överlevande efter ett kärnvapenkrig... Lever i lerjord, planterad i ett halvmetertjockt cementrör, men har ändå spridit sig som - ogräs. x-meter långa skott och så vidare. Så jag kan håll amed om att den är mycket svår att utrota
Ewa L
Jag planterade Pepparrot på min förra tomt. Tänker definitivt inte göra om det misstaget. Vore ju synd om jag skulle vara tvungen att flytta igen. tongue.gif

Definitivt begränsa planteringen!
anemona
Med tanke på hur våldsamt det spirar i vårt vardagsrumsfönster så kan jag bara tänka mig hur vilt det kan gå till i det fria - jag överväger med andra ord fortfarande chanstagningen smile.gif

Men nog är det häftigt så mycket kraft det finns i en rotbit!
Och tack för alla humoristiska svar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon