Full version: Kissfråga
PeterDeleter
När jag ändå har på tapeten med tidigare inlägg bajs etc. så måste jag undra över en annan sak... Gyllene vatten är på tapeten just nu (urin får man till svar på koskit tex vad det innehåller idag) och man kan se t o m vattenkannor för ändamålet.

Min tjej säger jag är lyckligt lottad och har en snabel och kan pinka i en dunk (jag sitter hemmavid, och skvätter aldrig runt toastolen). Men detta med gyllene vatten har jag gjort och hade en mjölkdunk från "Åsens lantmjölk". Det fungerar för en kille lägga in "snabeln" där bara det inte inträffar.... -ja ni vet vad. Sjukhus med en dunk på snabeln inte att önska ens sin värsta fiende. ha-ha

Nu kommer frågorna

1. Kör ni tjejer med en tratt? Eller görs detta inte av fint folk/frunns?

2. Min "dam" hävdar det ska vara 1/10 blandning och jag hävdar 1/20. Vem har rätt?

3. Urin kan vara olika beroende vad/hur man gjort under dagen. Grått vet jag betyder det saknas något i sin kropp.

Lite lekfullt men hoppas på roliga samt rätta svar.

/PeterDeleter
kicki.p
Skitbra fråga tycker jag. ha-ha
Redan Linné gick bakom knuten och tog vara på urinen. Jag tycker att vattentoaletten är det mest korkade som människan har hittat på, men visst är det praktiskt. Under sommarhalvåret bor jag på en ö utan el, vatten eller avlopp, där fungerar det jättebra med en hink för damerna, men herrarna vill hellre vattna direkt på blåbärsriset. Då ser man tydligt vilka blåbärsbuskar man bör lämna till fåglarna. Stora saker görs på utedasset, ochh allt får gå tillbaks till naturen. Ett gubbapink till en tiolitershink med vatten är måttet jag har lärt mig.....
HelenJ
CITAT (PeterDeleter @ 18-04-2009, 20:58) *
1. Kör ni tjejer med en tratt? Eller görs detta inte av fint folk/frunns?

2. Min "dam" hävdar det ska vara 1/10 blandning och jag hävdar 1/20. Vem har rätt?

3. Urin kan vara olika beroende vad/hur man gjort under dagen. Grått vet jag betyder det saknas något i sin kropp.

Där får du nog ge dig, din dam har rätt. 1 liter urin utspätt i en 10 liters vattendunk blir precis lagom.
Förmodligen är morgonskvätten den starkaste, bör kanske spädas lite mer.
Själv använder jag mig inte av det eftersom det är för krångligt, men kanske skulle jag köpa den specialdesignade vattenkannan... wink.gif
jo_1
Hejdu!
Vi använder en separett i vår sommarstuga och har en ejektortank kopplad till urinavloppet. När tunnan börjar bli full kopplar vi bara ihop tunnan med den vanliga vattenslangen och det portionerar själv ut rätt mängd (vattenslang-tunna-slang man vattnar med). Det funkar suveränt och det känns bra att inte slösa på vare sig vatten eller näring som man hade gjort med en WC.

Jag har hört att det ska vara proportionerna 1/10 för att vattna, men att urinen helst ska stå till sig ett tag. Man ska heller inte vattna med urin direkt på bär etc, men att vattna under t ex en hallonbuske är okej.

Jag har också läst att så länge man är frisk och inte äter olika mediciner, så är det inga som helst problem att "sprida urinen" i naturen.

(Det "fasta" komposterar vi i en latrinkompost och det går skitsnabbt rent ut sagt smile.gif )
Preussen
1/10 är den blandning jag mest hört om. sen så kan det väl variera till växt och växtperiod. tror inte att träd tar illa upp om man pinkar direkt till dem. själv använder jag bara urin till fruktbärande växter så jag guldvattnar ej tex sallad. en smaksak helt enkelt angel_not.gif

gällande vad urinet innehåller så måste det spegla hur mycket och vad man druckit samt ätit under dagen. vissa drycker tex coca cola innehåller fosfor och då borde väl urinen oxå innehålla mer fosfor. någon som vet?

om man inte gillar tanken att använda urin så går det utmärkt med akvarievatten.

Nauti
CITAT (jo_1 @ 18-04-2009, 21:53) *
Jag har hört att det ska vara proportionerna 1/10 för att vattna, men att urinen helst ska stå till sig ett tag.
Jag har hört det motsatta, att om det står sig så skulle ammoniak bildas, vilket skulle vara rent skadligt för växterna och det låter väl inte så osannolikt tycker jag. Var har du hört att man skall låta det stå ett tag?
Alexander-VG-zon3
CITAT (HelenJ @ 18-04-2009, 20:51) *
Där får du nog ge dig, din dam har rätt. 1 liter urin utspätt i en 10 liters vattendunk blir precis lagom.
Förmodligen är morgonskvätten den starkaste, bör kanske spädas lite mer.
Själv använder jag mig inte av det eftersom det är för krångligt, men kanske skulle jag köpa den specialdesignade vattenkannan... wink.gif

fast så himla krångligt är det väl inte. pissa i en 10L spann eller vattenkanna och sedan fyll upp med vatten, och så vattna till växterna.
HelenJ
CITAT (flaxss @ 18-04-2009, 22:43) *
fast så himla krångligt är det väl inte. pissa i en 10L spann eller vattenkanna och sedan fyll upp med vatten, och så vattna till växterna.

Jo, det är det. biggrin.gif För jag har himla trångt på toa och får inte in en spann där, vill inte ha någon stående någon annanstans i huset, och att göra det ute här i villaområdet är inte lämpligt ur grannsynpunkt.
Piccante
CITAT (Nauti @ 18-04-2009, 22:10) *
Jag har hört det motsatta, att om det står sig så skulle ammoniak bildas, vilket skulle vara rent skadligt för växterna och det låter väl inte så osannolikt tycker jag. Var har du hört att man skall låta det stå ett tag?

Ammoniak avgår väl som gas? Det bildas ju ammoniak i flytgödsel men den sprids ju på åkrarna utan skada.
jo_1
CITAT (Nauti @ 18-04-2009, 22:10) *

Jag fick leta ett tag, för det var ett tag sedan vi började med detta, men jag tror att det var här: http://www.avloppsguiden.se/kommun/documen...chyr_050302.pdf som jag hittade att urinen bör lagras i 6 månader "för avdödning av bakterier och virus."

Hos oss funkar det bra iaf med den där tanken som dels "förvarar" urinen, och dels portionerar ut rätt mängd i förhållande till vattenmängden.

Jag tror att det finns olika skolor, precis som med mycket annat, så tycker man att det funkar, så är det väl bara att köra på smile.gif
Åsa zon 6
Vad jag vet så är urin sterilt. Förr i tiden kissade man på sår för att göra rent dem.
smuleborg
CITAT (Åsa zon 6 @ 19-04-2009, 20:17) *
Vad jag vet så är urin sterilt. Förr i tiden kissade man på sår för att göra rent dem.

Jo, om du är fullt frisk som det heter (har man sagt mig i alla fall).

Guldvattnet såsom gödsel, jag har lärt mig att 1/10 är rätt dos. Nyttan lär vara i relation till vad du vill göda och hur den befintliga jorden där är beskaffad.

Vi har inte använt guldvatten, men vi kan tänka oss att göra det, dock inte i trädgårdslandet.

katah
Den här damen sitter i toan som vanligt, tar en kesoburk och stoppar den under ...
sedan häller jag i samma vattenkanna som herrskapet kissar diret i.
ingrids
Brukar inte vattna med det utan häller lagoma mängder outspätt i komposten. Kan rekommendera uppsamlings/förvaringskärl som inte är genomskinliga om man inte vill att folk ska kommentera.
Thé
Ska man få ihop en liter måste det väl stå till sig några dagar. Eller hur mycket kissar man egentligen?
Solstorm
Jag öser över det i en dunk utomhus med lock som jag har nässelvatten i. Alla vet att jag har nässelvatten i dunken men ingen vet att där är urin också. Nässelvatten som har stått ett tag luktar vedervärdigt. När jag tar från dunken och blandar ut med vatten i vattenkannan så är det så lätt att säga att nässelvatten luktar för dj-gt. Jag vet att min familj och andra skulle brista i förståelse över mitt guldvatten.

Jag har fått lära mig att urin är sterilt när det kommer direkt från källan. Det ska inte stå ett tag och luftas eller något utan måste användas direkt. Det lär vara bra när man har bränt sig i solen. Fast jag tänker inte pröva, här får det gå till grönskan istället.
RitRat
Jag har brukat sitta på toan o kissa i en särskild mugg (som INTE används till annat!), sedan hälla det i en vattenkanna och fylla med vatten. Proportionerna har blivit vad de råkat bli. Effekt har registrerats.
Lilla Birka
Jag har skurit av öppningen på en spolarvätskedunk men låtit handtaget sitta kvar = perfekt dampotta! Öppningen är lite snedskuren och rejält stor.Man kan t.o.m. stå och kissa, för övrigt lättare att göra i den här "pottan". Den kan också funka som resepotta, tänk när man är ute och åker bil och inte hittar någon lämplig plats med toalett. Har man kjol så kan man t.o.m stå bredvid bilen om det inte är alltför trafikerat.
Men min dunk tömmer jag i en vattenkanna ute på altanen, man har naturligtvis redan lite vatten i från början. Sedan är det bara att fylla på med mera vatten till ungefärlig dosering 1/10. Därefter. ut och vattna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon