Lillas
hej! Jag funderar att sätta en vinranka.Kan jag plantera den utanför växthuset där jag har en ca 1/2 m bred rabatt?Det är soligt och varmt där hela dagen.Behöver rötterna mycket plats ? Hur djupt skall vinrankan planteras?Tacksam för lite goda råd från alla duktiga trädgårdsodlare!
Åsa, mälardalen zon 2
Det beror ju på vad det är för sort ex. starkväxande Zilga fyller ju lätt en vägg på 12kvm. Du planterar vinrankan lika djupt som den sitter planterad i krukan. Vinrankors rotsystem går mest rakt ner flera meter. Första åren måste man dock vatna ganska regelbundet (inga småskvättar utan rejäla rotblötor då den vattnas), när plantan är etablerad så är den ganska torktålig men vid extremt varm och torr väderlek brukar jag vattna. Vilken jord den behöver beror på om det är en staketvindruva eller en vanlig vindruva.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon