johanna_zon3
19-04-2009, 06:29
Jag har många plantor och har av ekonomiska skäl köpt 10-liters hinkar
som är ljusa, transparanta. Nu ringer det en liten klocka och det är något
som säger mig att rötter vill ha mörka krukor. Kan jag använda hinkarna
i alla fall eller kan någon gå fel?
Mvh Johanna
Åsa, mälardalen zon 2
19-04-2009, 07:20
Hinkarna är kanske något små ifall det är tomater av naturlig storlek men det brukar funka även om det är vita hinkar, man kan ju vattna lite oftare och ge gödning lite oftare för att kompensera för den mindre jordvolymen.
Denna uppsidedown tomat växte bra i sin vita hink, nackdelen med den lilla jordvolymen var att jag fick släpa fram stegen ofta för att vattna den. (nackdelen med denna typ av hink på bilden är att plasten torkar och går sönder i solljuset så man kan inte ha dem så många år som man kan med riktiga tomathinkar)
Malin_MeL
19-04-2009, 07:26
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-04-2009, 08:20)

Denna uppsidedown tomat växte bra i sin vita hink,

växer den ur botten på hinken? eller hänger den ner?
Åsa, mälardalen zon 2
19-04-2009, 07:36
Det är ett litet hål i botten där jag pillade ut en tomatplanta som var upp och ner, jag tätade runt hålet med mossa för att minska risken att jord rann ut. Sedan var det bara att fylla på jord och hänga upp hinken. Är man 2 vid planteringen underlättar det men jag fixade det helt själv.
Red Top
19-04-2009, 08:32
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 19-04-2009, 08:36)

Det är ett litet hål i botten där jag pillade ut en tomatplanta som var upp och ner, jag tätade runt hålet med mossa för att minska risken att jord rann ut. Sedan var det bara att fylla på jord och hänga upp hinken. Är man 2 vid planteringen underlättar det men jag fixade det helt själv.
Vilken härligt kreativ idé!
Tulipanaros
19-04-2009, 08:58
Ja, de rötter som vill ha mörka krukor är väl de som man äter rötterna på, framför allt potatis. Men med tomat är det inga problem. Jorden blir inte riktigt lika varm förstås, men det gör inte så mycket.
Rötterna tål ju som sagt solljus, det enda problemet är att växten som bekant behöver näring och vatten för att växa. Där det finns näring, vatten och ljus trivs ju även alger, som är mindre bra för plantan om de börjar växa på rötterna

Men det kan jag inte tänka mig att det skulle bli några större problem med i ditt fall.
Jordgubbe
19-04-2009, 20:09
Inga problem att använda 10-liters hinkar för att odla högväxande tomatsorter, men som tidigare nämnts så får man vattna och göda oftare för att kompensera den mindre jordvolymen vilket kan vara en nackdel om inte kan ha tillsyn till tomaterna regelbundet.
Hade otur förra sommaren en dag när det var så varmt med en tomatplanta som torkade upp och stjälken blev så hängig att den säckade ihop av vikten.
Kommer använda 10-liters hinkar i år igen. Brukar sätta på dem en plastpåse så att det inte blir så blött och smutsigt när jag vattnar. Har även lärt mig att man ska lägga ett tunnare tyg (eller fiberduk) mellan dränering och jorden så att det rinner igenom ordentligt.
Gör det nog lite lättare att veta när jorden ordentligt genomvattnad. Har någon några bra tips på starka vattentäta plastpåsar eller billiga fat att ha under hinkarna vore det tacksamt.
johanna_zon3
28-04-2009, 12:24
Tack för alla svar!
Det är första gången som jag odlar tomater "på riktigt" och undrar
om jag har tänkt rätt angående krukstorleken till de olika sorterna.
Tycker ni att det ser ut att stämma eller bör jag ha större hinkar?
10-liters hink
Gnom, ampel, produktiv
Tiny Tim (7,5 l ?)
Tumbling Tom, ampel, röd, gul
Gartenperle, ampel, lämplig för kruka & balkongodling, ca 70 cm hög
Balconi, ampel, produktiv
Balkonzauber, låg, busktomat
12-liters
Green Grape, 60-90 cm
Oregon spring, friland/kruka, normalstor, busktomat
Maskotka, låg, tidig, produktiv, busktomat
Sub-arctic plenty, mycket tidig busktomat, kompakt, produktiv