Full version: Igenvuxen naturtomt
Annkina
Igår började vi rensa upp lite på den övervuxna naturtomten som finns längst bak i vår trädgård.

Och den var/är verkligen övervuxen. Där var massor med vildhallonsnår som nu slagits ner, och överallt växer det kirskål.

Nu är frågan om det finns nått man kan plantera där som håller ner hallonen och kirsen? Helst utan att plöja upp hela tomten.
Eller får vi leva med att det är detta eller inget som växer där och slå ner det ett par gånger om året för att det inte ska bli igenvuxet igen?
Ophelia
Lite svårt att veta hur ni hade tänkt och hur stora ytor det handlar om. Bor ni där jämt eller är det ett sommarställe?

Om ni har en gigantisk tomt kanske det är lika bra ni bara slår den så det håller sig nere. Skulle ni in med växter (perenner) som "trycker undan" kirskål så handlar det om att hela tiden se till att de får det bästa tänkbara under etableringen och sedan får ni ofta hålla nere slyn. Hallon får ni verkligen se till att hålla undan genom att klippa klippa och åter klippa skotten som kommer. Själv ska jag kanske ge mig på ett projekt för att ta död på parksallat. Jag planerar att lägga ner klättrare (klätterhortensia, bokharabinda m fl) på marken men först täcka marken och sedan lägga ett ristäcke så klättrarnas grenar kommer upp lite. Har fått tipset om ris av Sylvia här på Odla. Detta för att kväva parksallat. Kanske kan ni köra samma stuk på vissa ställen.
KURT
Gräs som man klipper regelbundet fungerar ju naturligtvis, men även växter som t ex lupiner kan fungera, men det kräver en hel del jobb att få dem att etablera sig. Ett alternativ är ju att täcka med markduk, och sedan plantera buskar i markduken, och sedan täcka med barkmull eller grus eller något.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon