CITAT (norea @ 19-04-2009, 10:13)

vill ha lite info om vår häck men hittar inte så mycket om just kanadensiska varianen på internet. har en sådan häck runt hela tomten. blir det blommor och sedan bär på den, eller inga bär? ätbara bär? blir bladen röda? bilderna på internet ser ju helt olika ut.
häcken är ca 170 cm hög men det finns även en bit som ser nyplanterad ut. där är häcken bara ca 1 meter. hur ska den låga skötas för att växa så fort som möjligt? hur lång tid tar det att få höjd på den?
Jag har letat lite info och faktiskt blivit lite förbryllad. I den
virtuella floran står det att namnet kanadensisk häggmispel (Amelanchier canadensis) är en synonym till svensk häggmispel (Amelanchier confusa), att de alltså skulle vara samma sak.
SKUD brukar man kunna lita på, men där korsrefererar man istället på ena hållet men inte det andra. Så så mycket klokare blev jag faktiskt inte....
Men en häggmispel är det i vilket fall som helst, och alla häggmisplar får både vackra vita blommor på våren och svarta bär på hösten, plus otroligt vackra höstfärger på bladen. Däremot kan bladfärgerna variera mellan de olika arterna, och likaså härdigheten och växtsätten.
Den biten som är lägre - hur ser de plantorna ut? Friska och fräscha, eller lite grå och hoptorkade? Det är nämligen inte säkert att de är nyplanterade bara för att de är lägre. Jag har en bit i min häck som trots diverse insatser inte växer alls lika fort som resten. I mitt fall grävde jag helt enkelt upp de minsta plantorna och jordförbättrade och luckrade ner till 60 cm djupt - jag tror att problemet berodde på att marken på just den biten av någon anledning var hårdare packad än resten så rötterna kunde inte ta sig fram. Sedan kapade jag hela häcken på 20 cm höjd för att alla plantorna skulle ha samma förutsättningar. Det hjälpte lite, men fortfarande ser man att det partiet inte riktigt hänger med.
Se till så att jorden är lucker och fri från ogräs, gödsla och vattna rejält. Jag tycker nog att din häck är väl hög för en radikal nerskärning. Det kommer att ta flera år innan den är uppe på den höjden igen. Bättre att bara sköta om den och ha tålamod....
Edit: stavning