Full version: Så Tagetes och Tomat
kricke1
Hej!

Gjorde bort mig totalt igår glömt allt i växthuset under natten och både tagetes och tomat dog av frosten jag är så klantig!! ranting.gif men bara att ta nya tag..

under med er på forumet hinner jag sätta nya tagetes/tomater innan sommaren? Man vill ju helst att dom är klara att sätta ut i början av juni.. whistling.gif

Tagetesen jag tänkt så heter "Tagetes Patula" Tomaten "Solanum lycopersicum"

/Kricke
Åsa, mälardalen zon 2
Jodå det finns fortfarande tid det är kanske något sent för tomat men inte för tagetes den brukar man ju tom kunna direktså upp till mälardalen iallafall. (man kan ju även köpa ett par tomatplantor ifall man vill ha lite snabbare skörd än man kommer att få på de sent sådda exemplaren)
Maggan H
Usch, va trist! angry.gif Men båda dessa både gror och växer snabbt så får dom gynnsamt förhållande så kan du säkert dra upp nya plantor! rolleyes.gif
kricke1
Tack för dom svaren tummenupp.gif rolleyes.gif men har en fråga till kan man få tagetesen att gro snabbare/Växa lite fortare om dom står varmt eller skall dom stå lite svalare?
Nauti
CITAT (kricke1 @ 19-04-2009, 12:03) *
Tack för dom svaren tummenupp.gif rolleyes.gif men har en fråga till kan man få tagetesen att gro snabbare/Växa lite fortare om dom står varmt eller skall dom stå lite svalare?
Tagetes gror snabbt ändå, men undervärme snabbar nog på det en aning i alla fall.
noora
Jag sådde tagetes igår, ute i växthuset (första gången jag provar detta, så vi får se om det funkar). Jag får hålla lite koll på temperaturen och dra extra fiberduk över om det verkar bli kallare nätter än det är nu, men om jag lyckas hålla liv i dem räknar jag med att de hinner utan problem. Det blir ingen jättetidig blomning, men dom blommar så länge ändå (jag har småblommig kryddtagetes och dom brukar blomma tills frosten tar dom).

Jag är lite sen med tomaterna och sådde dem också igår, så det får helt enkelt lov att funka smile.gif Jag driver upp dem inne och ställer ut i växthuset först när det är varmt.
Ezereht
Mina tagetes gror INTE. Undrade om Tagetes var svåra, men kanske bara att get upp om dom där fröna då no.gif när ni skriver era varit lätte. Mina andra, tobak och något mer har kommit upp för längesedan.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon