jo_1
Jag skulle behöva flytta på mina svarta och röda vinbär till en mer solig plats. Efter vad jag har läst här, så är det okej att flytta dem nu, men min fråga är: Hur stor planteringsgrop behöver de ha?

Jag har en skogstomt med massa obrukad jord, just nu växer det ljung och blåbär på stället där jag skulle vilja plantera vinbären. Kommer detta att funka, och hur mycket jord behöver jag "byta ut" för att de ska må bra?

Tacksam för svar! smile.gif
Aqvakul
Gropen bör vara minst 50 cm i diameter och helst lika djup. Hur mycket jord du bör tillföra beror på den befintliga jordens beskaffenhet. Själv har jag mager sandjord och brukar fylla den utgrävda gropen till 3/4 med kompost, planeringsjord och koskit på påse. Dessutom brukar jag klä in gropen med tidningart för att behålla så mycket mull som möjligt första tiden. Har du ett djupt lager av fetare mullrik jord, så räcker det med att tillföra lite kompost eller koskit på påse.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon