Full version: Flytta träd.
AnnaQ
Jag planterade en rätt stor kastanj för två år sen och en stor japansk magnolia i höstas. Båda dessa träd måste tyvärr flyttas en bit, magnolian bara någon meter.

Kastanjen håller ju långsamt på att slå ut nu och magnolian kommer att blomma! Den har sju knoppar som slår ut när som helst. Är det bättre att vänta med att flytta dem till hösten? Eller ska jag skynda mig innan de får lövverk? Eller spelar det helt enkelt ingen roll?

Jag kommer att greja schyssta nya växtplatser med stora, djupa hål och massor av planteringsjord respektive sur jord. Så de får det ju inte sämre på de nya platserna, men jag antar att de ändå hämmas i sin utveckling av flytten? Är magnolia särskilt känslig för att flyttas?
Bengt i Särö
Hej AnnaQ.
Skall du flytta träden så flytta NU meddetsamma,men tänk på att du får med dej lika stor rotklump eller större
som de hade när du köpte träden,bind gärna ihop grenarna på magnolian så år den mer hanterlig.
Annvänd vanlig trädgårdsjord är det bästa
Bengt i Särö
Bassam

Tack för frågan

Du kan flytta Magnolia när tjälan går bort från jorden, eller på JAS tiden, men behöver väldränerad jod plus fuktbehåller plus låg PH.

Obs: jord ska bli Rik på humhs + turv.

H:Bassam
HelenJ
CITAT (Bassam @ 20-04-2009, 01:03) *
Tack för frågan

Du kan flytta Magnolia när tjälan går bort från jorden, eller på JAS tiden, men behöver väldränerad jod plus fuktbehåller plus låg PH.

Obs: jord ska bli Rik på humhs + turv.

H:Bassam

Man flyttar inte träd när de arbetar som mest, utan när de är avlövade och i vila. Senhöst eller vårvinter alltså, inte JAS. (JAS gäller för beskärning).

Tänk på att magnolian har känsliga rötter.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon