Full version: Ollonborre
Tuvalina
Har börjat gräva på vår helt nya kolonilott idag, och hittat en hel del vita larver som jag nu snokat reda på att det är ollonborrelarver. Vad ska vi göra? Är de skadedjur som vi måste bekämpa? Eller räcker det att göra sig av med de larver vi hittar? Hur gör man i så fall det på bästa sätt? Är det ok att de är i trädgårdskomposten? Behöver hjälp, är helt nybörjare!
KURT
Hur ser man skillnad på ollonborrens larv, jämfört med andra bladhorningarns larver?
Piccante
CITAT (KURT @ 19-04-2009, 14:33) *
Hur ser man skillnad på ollonborrens larv, jämfört med andra bladhorningarns larver?

Det ska visst gå på något sätt men utan uppgifter om storlek och färg etc så blir det nog mest gissning? Pingborre och ollonborre är väl väldigt lika och är de mindre så kan det nog vara trädgårdsborre.

CITAT (Tuvalina @ 19-04-2009, 13:32) *
Har börjat gräva på vår helt nya kolonilott idag, och hittat en hel del vita larver som jag nu snokat reda på att det är ollonborrelarver. Vad ska vi göra? Är de skadedjur som vi måste bekämpa? Eller räcker det att göra sig av med de larver vi hittar? Hur gör man i så fall det på bästa sätt? Är det ok att de är i trädgårdskomposten? Behöver hjälp, är helt nybörjare!

Lägger du dem i komposten så utvecklas de nog till vuxna skalbaggar där istället såvida inte komposten är befolkad av några rovinsekter som tar ihjäl dom.
Andypandy
Välkommen..
http://www.odla.nu/forums/index.php?showto...p;hl=ollonborre
Tuvalina
Jaha... Jag som trodde det var så lätt att få reda på vad det var... :-( Det är alltså inte säkert att det är ollonborrelarver?! Så här i efterhand erkänner jag villigt att det var en gissning - jag nappade på första bästa bild som såg ut som "mina" larver. Är det nån skillnad i hur man bekämpar dem? Eller behöver de inte bekämpas om det är något annat slags larv? Ha tålamod, jag är helt novis på det här!
Piccante
Bekämpa eller ej beror väl på om du upplever att de är ett problem eller inte?
Att det finns larver i jorden är lika naturligt som älgar i skogen och råttor på McDonalds, de är en del av den biologiska mångfalden. Problem blir de först om det är en massförekomst och de äter upp hela din gräsmatta eller det kommer grävlingar eller vildsvin och bökar upp hela trädgården i jakt på larver att äta. Annars gör de ganska lite väsen av sig om det är enstaka.
Huggorm
CITAT (Markus_H @ 19-04-2009, 21:08) *
Att det finns larver i jorden är lika naturligt som älgar i skogen och råttor på McDonalds, de är en del av den biologiska mångfalden.

a0a.gif Den var nästan värd att spara för framtida bruk
Fågelvägen
Jag förstår inte varför man skulle göra sig av med ollonborrelarver eller deras släktingar. De bits inte och de utvecklas utan större åthävor i komposten. De blir småningom vackra glänsande flygande skalbaggar som du kan beundra på dina perenner.
Reaktionen "Eller räcker det att göra sig av med de larver vi hittar?" påminner om skärgårdsborna (för länge sedan) som slog ihjäl en igelkott, eftersom det var ett djur som de inte hade sett på ön tidigare.
smuleborg
CITAT (Fågelvägen @ 20-04-2009, 21:05) *
Jag förstår inte varför man skulle göra sig av med ollonborrelarver eller deras släktingar. De bits inte och de utvecklas utan större åthävor i komposten. De blir småningom vackra glänsande flygande skalbaggar som du kan beundra på dina perenner.
Reaktionen "Eller räcker det att göra sig av med de larver vi hittar?" påminner om skärgårdsborna (för länge sedan) som slog ihjäl en igelkott, eftersom det var ett djur som de inte hade sett på ön tidigare.

Håller med.
KURT
CITAT (Fågelvägen @ 20-04-2009, 21:05) *

De lever inte bara i komposten, både ollonborre och de andra bladhorningarnas larver kan också och kanske främst äta rötter på både gräs och andra växter. Om man däremot hittar stora vita larver i komposten, så kan det ju vara noshornsbagge och de gör ju ingen skada.
mr.magnuso
Varför man ska bekämpa Ollonborrar? Jag har fått 1500 kvadratmeter gräsmatta förstörd i höstas. Nu svärmar de igen! De är groteskt många och där finns inget tillåtet bekämpningsmedel:-(
fvd
Ni som tycker att det här är en bagatell har antagligen aldrig sett den enorma förstörelse de åstadkommer. Jag har kämpat med vad jag tror är ollonborrar (nästan säker) i 7 år de första 6 åren försökte jag få vettig information av hur man skall göra. Först förra året fick jag svar av Granngården som talade om att man kan beställa nematoder från Bionema. Jag har legat på mina två gräsmattor och skalat av svålen och plockat tusen och åter tusen larver förra året slutade jag räkna efter 2000. Sedan ägnade jag 2 månader åt att lasta släp efter släp med gräsmatta till tippen de blev över ett ton och jag är en pensionerad reumatiker. Jag vattnade med nematoder förra året och gjorde det i våras igen och tänker göra det i augusti och kommer att fortsätta varje år.. Det finns fortfarande larver kvar men det går att hålla dem nere så att man får behålla gräsmattan. I södra Halland där jag bor har dessa typer funnits i hundratals år ollonborren är landskapsskalbagge. Förr i tiden fick folk betalt per hink med med borrar. Människor här omkring har ofta bott i området i generationer berättat för mig hur de under sin uppväxt jagat ollonborrar. Det finns bilder på ollonborrar på Bionemas hemsida. Dessa odjur har kostat mig mycket pengar under dessa år och stulit sommaren i från mig.
Gossen Ruda
Det låter inte kul. Just Halland var värst drabbat förr i tiden med massförekomster om jag kommer ihåg rätt men att det är så nu var en nyhet för mig. Säkeert kan du minska ner beståndet i din gräsmatta men troligen är djuren vanliga i området så det kommer hela tiden nya larver. Jag har tyvärr ingen lösning.
Katarina Odla.nu
CITAT (Markus_H @ 19-04-2009, 21:08) *
Bekämpa eller ej beror väl på om du upplever att de är ett problem eller inte?
Att det finns larver i jorden är lika naturligt som älgar i skogen och råttor på McDonalds, de är en del av den biologiska mångfalden. Problem blir de först om det är en massförekomst och de äter upp hela din gräsmatta eller det kommer grävlingar eller vildsvin och bökar upp hela trädgården i jakt på larver att äta. Annars gör de ganska lite väsen av sig om det är enstaka.

Kul och tänkvärt Markus!
Det enda jag märker av ollonborrarna är när de svärmar i början av sommaren. Vi brukar sitta på altanen och plötsligt låter det som ett flygöverfall runt husknuten. Snart far små ivriga helikoptrar in över oss som till synes inte har någon koll på var det är på väg eller varför. Ett år fastande en ollonborre i min dotters hår och jag lovar - ollonborre och dotter var lika panikslagna!

/Katarina på redaktionen

CITAT (fvd @ 05-07-2011, 00:24) *
Ni som tycker att det här är en bagatell har antagligen aldrig sett den enorma förstörelse de åstadkommer. Jag har kämpat med vad jag tror är ollonborrar (nästan säker) i 7 år de första 6 åren försökte jag få vettig information av hur man skall göra. Först förra året fick jag svar av Granngården som talade om att man kan beställa nematoder från Bionema. Jag har legat på mina två gräsmattor och skalat av svålen och plockat tusen och åter tusen larver förra året slutade jag räkna efter 2000. Sedan ägnade jag 2 månader åt att lasta släp efter släp med gräsmatta till tippen de blev över ett ton och jag är en pensionerad reumatiker. Jag vattnade med nematoder förra året och gjorde det i våras igen och tänker göra det i augusti och kommer att fortsätta varje år.. Det finns fortfarande larver kvar men det går att hålla dem nere så att man får behålla gräsmattan. I södra Halland där jag bor har dessa typer funnits i hundratals år ollonborren är landskapsskalbagge. Förr i tiden fick folk betalt per hink med med borrar. Människor här omkring har ofta bott i området i generationer berättat för mig hur de under sin uppväxt jagat ollonborrar. Det finns bilder på ollonborrar på Bionemas hemsida. Dessa odjur har kostat mig mycket pengar under dessa år och stulit sommaren i från mig.

Hej igen!
Har precis hållt med Markus som inte tycker ollonborrarna är ett bekymmer. Men så klart, i mängder och åter mängder är de ett problem och kan göra en odlare och trädgårdsägare jätteledsen. Egentligen är väl alla djur bara djur så länge de inte äter upp hela vår trädgård, den dagen de gör det blir det är de plötsligt skadedjur. Det viktiga med alla ohyra är väl att arbeta förebyggande och när bekämpning är nödvändig göra det med kunskap och respekt för naturen.

/Katarina på redaktionen

CITAT (fvd @ 05-07-2011, 00:24) *

Hej igen!
Har precis hållt med Markus som inte tycker ollonborrarna är ett bekymmer. Men så klart, i mängder och åter mängder är de ett problem och kan göra en odlare och trädgårdsägare jätteledsen. Egentligen är väl alla djur bara djur så länge de inte äter upp hela vår trädgård, den dagen de gör det blir det är de plötsligt skadedjur. Det viktiga med alla ohyra är väl att arbeta förebyggande och när bekämpning är nödvändig göra det med kunskap och respekt för naturen.

/Katarina på redaktionen
Bassam
Hej

Man kan lägga några fåglar bur i området med vatten och lite mat till fåglar så fåglarna gör bästa jobb.

Obs

Jag lagde några mat till fåglar på balkongen och på några minuter kommer flera fåglar och äter dem , jag gjorde den här igen så kommer flera och de älskar larver.

H:Bassam
*Stintan*
Man får inte mata fåglar på balkonger!
Gossen Ruda
Vad hjälper det fö mot ollonborrelarver att mata fåglar på balkongen?
Bassam
Hej

Jag menar att man kan göra fågel hotel i sin trädgård för att de ska äta sen alla maskar som finns.

H:Bassam
Gossen Ruda
Med tanke på hur stora ollonborrelarver blir är det i så fall fåglar i storleken skator och uppåt som kan komma på fråga. Jag betvivlar dock att de kan påverka beståndet av ollonborrar.
lotth
Vi hade Trädgårdsborrar svärmande i vår trädgård för ett par veckor sedan. Hela gräsmattan surrade av dessa! När vi kollade upp om det var bra eller dåligt för vår trädgård fick vi reda på av grannar bla. att de lägger larver som äter upp gräsmattans rötter när de börjar utvecklas i augusti! Även på nätet fanns detta att läsa. Fåglar kommer sedan i horder och kan "gräva" upp hela gräsmattan i sökande efter larverna. För att i någon mån hindra larverna att färdigbildas finns Nematoder att inhandla och vattna gräsmattan med. Detta ska göras i början av augusti. Dock väldigt dyrt! Annars kan gräsmattan se ut som ett gäng grävlingar varit framme. Låter inte så upplyftande.. Vi får bara vänta och se, men kommer helt klart att inhandla Nematoder!!
Gossen Ruda
CITAT (lotth @ 07-07-2011, 08:27) *
Vi hade Trädgårdsborrar svärmande i vår trädgård för ett par veckor sedan. Hela gräsmattan surrade av dessa! När vi kollade upp om det var bra eller dåligt för vår trädgård fick vi reda på av grannar bla. att de lägger larver som äter upp gräsmattans rötter när de börjar utvecklas i augusti! Även på nätet fanns detta att läsa. Fåglar kommer sedan i horder och kan "gräva" upp hela gräsmattan i sökande efter larverna. För att i någon mån hindra larverna att färdigbildas finns Nematoder att inhandla och vattna gräsmattan med. Detta ska göras i början av augusti. Dock väldigt dyrt! Annars kan gräsmattan se ut som ett gäng grävlingar varit framme. Låter inte så upplyftande.. Vi får bara vänta och se, men kommer helt klart att inhandla Nematoder!!

Jo, fenomenet är känt att fåglar gillar dessa larver. Trädgårdsborren och dess larver är dock ett par nummer mindre än ollonborren och dess larver. Är det inte skator som letar trädgårdsborrelarver också?
Ally
Äter igelkott såna larv?
Gossen Ruda
Säkert om den kommer åt, jag vet dock inte hur djupa hål en igelkott kan gräva. Den är mer ett markdjur.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon