Gaizale
Sådde basilika ( sorten 'genovese compact') i början på april och sådde då fröerna i tuvor i tron om att "det måste ju vara så eftersom de basilikor man köper på ica har ju flera stänglar..". (är ganska ny på det här med odling.

Såg igår det avsnittet som handlade om kryddor i 'Från trädgård till tallrik' där man sådde dem glest och planterade om varje liten en i egen kruka och dessa verkade bli till buskiga plantor.....

Hur ska jag nu göra? Ska jag försöka lirka isär småplantorna var för sig och plantera i varsin bytta?

Åsa, mälardalen zon 2
Jag skulle försöka sära på dem en del åtminstone, jag tycker basilikaplantorna lätt får gråmögel och vissnar när de sitter tätt, jag bruka ha runt 5st plantor per kruka när det gäller vanlig basilika, plantera gärna om dem gradvis i större kruka då de växer de blir bara större och buskigare då.
Laura
Jag sådde också basilika alldeles för tätt första omgången i våras och fick igår jobba som en kirurg för att sära på dem (jag hann göra det hyfsat tidigt ändå så det var kanske lite lättare) men idag efter gårdagens omplantering verkar de ha överlevt. Andra omgången (efter ha också sett programmet) sådde jag fyra frö i varsit hörn av en mindre kruka och då kommer det att vara lättare att plantera om.
Gaizale
Tack för snabba svar, då blir det till att operera lite då=)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon