Christa
19-04-2009, 13:44
Jag vill kunna mixa sesamfrön och behöver en riktigt bra mixer. Jag vill även kunna mixa andra saker men sesam är ju lite svåra. Försökte med den jag har och fröna for mest omkring.
Anki på Öland
19-04-2009, 19:27
Bulletkopia som är helt suveränt bra. Ser likadan ut som den Bullet dom säljer på TV-shop men kostar bara en bråkdel av originalet. Såg att det fanns på ÖB sist jag var där för 229:- (tror jag det var) Använder min massor till mycket olika saker.
ANki
Christa
21-04-2009, 09:04
Tack för svar Anki! Är den lätt att diska? Tål den att vara igång en längre stund för svårmixade saker?
Jag har en blender men i instruktionen till den står det att den bara får vara igång väldigt korta stunder. Vi har en slags stavmixer och idag körde jag den med sesamfröna i en burk. Det funkade men mixern blev så varm så det luktade bränt.
Det var nog egentligen en stavmixer jag tänkte på för att minimera disken och inte få ännu en stor pryl att härbärgera i köket. Den du tipsade om kanske dock är tåligare än en stavmixer?
*Stintan*
21-04-2009, 09:27
Christa, man behöver bara köra den en mycket kort stund för att den ska mala klart. Jag har samma kopia som Anki och den används dagligen till allt möjligt, en jättebra liten mixer/blandare. Sköljer bara av kniven under kranen och pytsen går i diskmaskinen.
Elisabeth-Västkustkolonisten
21-04-2009, 10:09
Jag tror jag måste åka till Ö&B och titta på bullet (eller kopian). Letar också efter mixer men plats finns inte mycket i köket. Där finns redan för mycket.
Christa
21-04-2009, 10:40
CITAT (*Stintan* @ 21-04-2009, 10:27)

Christa, man behöver bara köra den en mycket kort stund för att den ska mala klart. Jag har samma kopia som Anki och den används dagligen till allt möjligt, en jättebra liten mixer/blandare. Sköljer bara av kniven under kranen och pytsen går i diskmaskinen.
Har du även mixat sesamfrön och t ex nötter? Berätta gärna lite om vad du mixar.
Anki på Öland
21-04-2009, 12:28
Gör bröd av hasselnötter, paranötter eller mandel flera gånger i veckan. Blir som mjöl på 15-20 sekunder.
Vispar grädde på 5 sekunder, skär sönder frukt till smothies på några sekunder.
ANki
*Stintan*
21-04-2009, 15:23
Man kan t.o.m. mala kaffebönor i den så dina sesamfrön går säkert lätt att mixa.
elleave
21-04-2009, 18:36
Jag har oxå en melissa multimixer från öb och är jättenöjd!
Christa
26-04-2009, 07:54
Det här lät ju jättebra och jag planerade att åka till ÖoB i eftermiddag. Sedan såg min sambo omdömet som står under mixern på Ellos som Anki länkade till. Då blev jag lite betänksam men den kanske är olika bra för olika saker.
http://virvla.se/?p=178
*Stintan*
26-04-2009, 08:54
Antagligen och jag är jättenöjd med min.
elleave
09-06-2010, 14:53
Nån som har sett nån sån här nyligen förutom på öb? Har lyckats ha sönder det grova skärbladet så jag får köpa en ny maskin. Sist jag kollade här på öb fanns det inga
theseraphim
09-06-2010, 16:32
Farsan har en sådan där stavmixer med en massa lull-lull till och den har han bla använt till Senapstillverkning så en sådan bör fungera, tror det var en bosch och kostade ca 1000:-.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.