deborah
Hela långsidan av vårt vardagsrum är fönster, åt söder. Nu när solen kom var jag tvungen att flytta bort den stora rosenkallan, monsteran mm som jag haft där i vinter. Frågan är bara vad jag ska ha i stället.
Växterna måste leva upp till följande

1) Gå snabbt och lätt att ta från sticklingar, jag har gett upp tanken på att några färdigköpta växter någonsin ska överleva hos mig.
2) Bli stora (dvs mycket grönt), snabbt
3) Ge en lummig regnskogskänsla
4) Tåla stekande sol

Några tips?
Azur
Passionsfrukt (Passiflora edulis eller P. quadrangularis) kanske. De blir snabbt väldigt stora och ser rätt exotisk ut, även om ljuset kanske inte räcker till för att de skall blomma.

Men har du funderat på att istället sätta upp t.ex. tyllgardiner för att skydda mot den värsta solstrålningen?
Alexander-VG-zon3
just Edulis vill gärna ha svalt på vintern, annars finns det ju andra arter av Passiflora som är tropiska som inte vill ha under +15c och passar därför bra att ha inne åretrunt i just ett soligt fönster, en del är lätta att dra upp från frön.

en annan lätt växt är trädtomat, jätte lätt att så kärnor från köpefrukt, trivs i sol och värme och klarar av att öövervintra som kurkväxt även om lite svalare är bättre.

sedan kan du ju så avokado som också trivs i det läget om du ställer den lite längre in i rummet.

nåt som är lätt skött och som du kan köpa ''färdigt'' är tropiska palmer och Hoyor.
deborah
CITAT (Azur @ 19-04-2009, 17:28) *
Passionsfrukt (Passiflora edulis eller P. quadrangularis) kanske. De blir snabbt väldigt stora och ser rätt exotisk ut, även om ljuset kanske inte räcker till för att de skall blomma.

Men har du funderat på att istället sätta upp t.ex. tyllgardiner för att skydda mot den värsta solstrålningen?

Det där med tyllgardiner låter ju som en fin idé, men problemet är att vi också har en fantastisk utsikt över hela göteborg, som gärna får glimta fram mellan bladen. Bah, vilka problem man kan ha.. =)
evaisa
Men helt vanliga persienner? Lite snedställda så att lagom med ljus kommer in.....

Men, om du själv inte får värmeslag så har ni kanske inte så stekhett i fönstren?

Mitt standard tips för söderfönster är......... sansevieria.... såklart. Det finns över hundra olika arter!

ängsvädd
CITAT (evaisa @ 19-04-2009, 23:20) *
Men helt vanliga persienner? Lite snedställda så att lagom med ljus kommer in.....

Men, om du själv inte får värmeslag så har ni kanske inte så stekhett i fönstren?

Mitt standard tips för söderfönster är......... sansevieria.... såklart. Det finns över hundra olika arter!

Trivs alla arter i söderfönster? Jag läste i en annan tråd om någon som har bajonettlilja i norrfönster. Jag har nämligen också söderfönster så jag är intresserad av tipsen.
deborah
CITAT (evaisa @ 19-04-2009, 23:20) *

Nope, vi har inga persienner. Sånadär gammaldags fönster, många men ganska små. Borde iof skaffa kanske, kan ju vara bra att ha ibland. Men alla persienner jag sett har varit för breda...

Bra tips med sansevieria! Kom på att jag har en drygt meterhög svärmorstunga i ett mörkt hörn hemma, att jag inte tänkt på det förut. Den är ju jättesnygg. Har aldrig tänkt på att det finns fler i det släktet heller, har googlat lite, hittade en del fint. Ska se om jag kan få tag på någon rolig.
evaisa
MimmiH - Jo dom flesta är ökenväxter gillar ljus och värme! Är det ett riktigt stort söderfönster med full sol hela dagen så kan dom bli brända. Annars trivs dom väldigt i bra i söderfönster.
deborah
CITAT (Azur @ 19-04-2009, 17:28) *

Jag stal en bit passiflora hos en vän ikväll. Men jag vet inte vilken sort. Hoppas att den klarar sig i solskenet nu!
officinalis
Testa någon Purpurvinda eller blomman för dagen. Hade en vän som hade ett helt fönster täckt med purpurvinda över en sommar. Lättsådda och fixar att stå soligt. Sår du nu hinne dom nog ta sig fint till sommaren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon