ullis_72
jag har precis grävt färdigt mitt trädgårdsland och nu ska det fyllas med jord...

jag har grävt ur i marken och satt dit kanterna och landet kommer att hamna ca 25 cm över markytan..

vad ska jag tänka på för att det ska bli så bra som möjligt när det nu ska ner jord i?

Jag har ingen egen kompost eller så hemma utan allt ska inhandlas...

Det som ska odlas i landet är grönsaker lök, majs, ja, sånt som går att äta smile.gif

Tacksam för alla råd...
Överbölingen
Kolla om kommunen har kompost. Alltid känner du någon med släpvagn. Kopå påse och plantjord går bra men lite för snällt. Det har ingen substans. Behövs lite lera och sand också. Vad grävde du upp? Kanske det duger om du blandar det. Var inte rädd för stenar upp till en knytnäve. Hjälper till att lagra värme i jorden.
ullis_72
Det verkar som om det var kanske lite sandblandad jord som vi grävde fram... om jag tar det i handen och kramar till det så håller det ihop, men när jag lite lätt petar på det så faller det isär, känns inte geggigt på nåt vis så jag tror inte att lerhalten i det är särskilt hög...

kan man använda sig av vanlig plantjord som man köper på säck, vad ska jag i så fall använda för gödsel? och hur mycket ska man ha?.. ska jag blanda ner det i den jorden som jag redan har eller lägger jag den ovanpå liksom?

frågorna är många... det är mitt första trädgårdsland smile.gif

Överbölingen
Kopå påse duger gott första året. I Östersunds kommun får man köpa ett så stort släpvagnslass man kan ta för bar någon hundring. Bättre jordförbättring kan du knappast få.

En lång parentes:
Överspända reaktioner på anrikade spårämnen har mindre betydelse än becerellen i mellannorrland. Tänk logiskt. Om det nu finns ev spårämnen så hur mycket hamnar i moroten? Och hur många hundra kilo morötter äter du för att komma upp i mätbar nivå av det som ev har stannat i din kropp. Det mesta åker ju ut fortare än kvickt. Vi har en folkgrupp, samer, som varit särskilt utsatta för Tjernobylradioaktivitet. De lever på renkött och de (renarna alltså) äter lavar och svamp som anrikar (är det rätt ord?) becerellen. Dödligheten där har inte ökat avseende cansertyper som är strålningsrelaterade mer där än på andra ställen i Sverige. Jag tror att det är farligare att dricka ekologiskt te ur en blå mugg (coboltglacyr). Teet OK men muggen är livsfarlig.
Min privata filosofi.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon