Jeta
Hej!
Jag är en glad nybörjare i trädgårdsbranchen... och i år försöker jag så lite ditten och datten :-)
Däribland gurkor. Nu har de till min stora glädje kommit upp, hjärtbladen kommit, och nu börjar även de riktiga bladen att komma. Men mitt bekymmer är att de är så rangliga... Ska de vara det? Eller ska man sätta om dem djupt som man gör med tomaterna? Får de rötter utmed stjälken om man gör det eller dör de helt enkelt? Har de kanske stått för ljust???
Blir glad för lite hjälp!
Ragazza zon6
Hej Jeta!

Att de blir rangliga beror nog på att de står för varmt i relation till hur mycket ljus de får, troligen får de för lite ljus och för mycket värme. Hur står de nu?
Jeta
De står i ett fönster i söderläge, så det är väldit ljust där under dagen. Men jag kan även tänka mig att det kan bli ganska varmt där på dagarna. Hur tror du att de står bäst?
Ragazza zon6
Om du drar upp egen plant är det väldigt bra (nödvändigt) med ett lysrör. Sätt plantorna i ditt svalaste rum med lysrör ovanför, då blir de kalasfina. Du kanske har någor rum där du kan stänga av element/ha fönstret lite öppet/källare/garage. Har man bara lysrör så går det dra upp plant i ett rum helt utan fönster.

Ett lysrör är ingen jätteinvestering.

Plantorna blir rangliga nör de får mycket värme och lite ljus. De sträcker sig för att nå mer ljus skulle man kunna säga..
ingrid fuxwall
Tyvärr har du nog sått dina frön lite väl tidigt men det är en god idé att placera dem lite svalare.

ingrid
Ragazza zon6
Jag håller med Ingrid! Peta ner några fler frön, försök ha dem svalare och ljusare så kommer du se skillnad. Lycka till. När man fått till sina första plantor så är det kört. Jag är hopplöst förlorad i såvansinnet crazy.gif
Jeta
Åh tack alla för bra svar.
Ska göra ett nytt försök!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon