Poyye
Tjabba

Jag bor i Sundsvall och har funderat på att odla 6st tomatplantor på min uteplats! Jag sökte lite överallt och googlade efter billiga strora krukor som är runt 15+ liter, som jag har läst så ska man använda sig av minst 15+ L krukor om man vill ha bra skörd!!!
men vad tycker ni? har ni någon tips på var man kan hitta billiga krukor?
vad tycker ni om den här lådan från ikea?
http://www.ikea.com/se/sv/catalog/products/40100597

Storlek
Bredd: 40 cm
Djup: 30 cm
Höjd: 25 cm
Rymd: 19 l

Den är ju 19 liter men höjden är bara 25cm... hur sprider tomatens rötter i krukan, vill de helst gå djupt och neråt eller spelar det ingen roll och det e bara mängden på jord som är viktigast? det hade blivit ganska billigt att kunna köpa den där lådan och göra några hål i botten och fylla det med lecakulor och sedan bra jord???
Tack på förhand!

Irene_L
Jag tycker murarhinkar fungerar mycket bra för tomater:
DykUnderYtan
Jag odlar mina tomater i murarhinkar, de finns ju i olika storlekar, är billiga och är väldigt hållbara. IKEA-lådan du visar har jag inne till lite av varje men frågan är hur länge de håller om man vill ha dem kvar år efter år med jord i, de känns inte riktigt lika stadiga som murarhinken.

Lycka till med tomatodlingen!
/Mia

http://miashem.blogspot.com/
Poyye
tack för svaret... hur lång är en murarhink? såg att de kostar ca 25:- på biltema!
Lady Hamilton
Plast lådan på IKEA kommer i vilket fall som helst att fungera i sommar. Men vilket du än väljer så skulle jag vilja råda dig att borra minst 4 hål 5 cm från botten ↑ (ca 5 mm ↔) När du sedan planterar så fyller du botten med stora lecakulor upp till hålen och resten med jord/kopåpåse. På så vis så kommer du att ha en vatten reserv
Tulipanaros
En fördel med en djupare hink eller kruka är att du kan plantera tomatplantan djupare (den får rötter från stammen). Så kan du stadga upp en planta som har blivit ranglig.
Barynia
Jag har odlat tomater, paprika, gyllenbär och aubergine i Ikeas billiga plastpapperskorgar. Har nog gjort det i 7-8 år, och de är lika fina fortfarande. Använder mest de vita, nästan genomskinliga. Då ser man också hur mycket rötter där är, och när det behöver vattnas. Jag blandar vanlig krukväxtjord med kompost och väl brunnen hästgödsel. Växer kanonbra !
De står i uterummet från maj - september, ibland oktober.
Åsa, mälardalen zon 2
IKEAs pastellfärgade planteringspåsar (för utomhusbruk ca 20liter) som kostar 29kr ser bra ut för tomatodling på balkong/uterum (det finns ej dräneringshål så det är nog bra om man själv sköter vattningen och inte naturen så man kan se till så det inte blir för mycket så det är nog en fördel ifall de står under tak)
blomkronan
Rötterna trivs bäst i runda krukor har jag läst någonstans... men men fyrkantiga kan man ju få plats med flera...
Man ska ju undvika svara krukor, för det kan bli för varmt för rötterna, men varför är då krukor och hinkar svart färg???

Lådan på ikea finns ju i djupare storlek och andra färger. Det var en bra idé, jag ska nog ta mig en sväng till ikea tummenupp.gif Man kan ju iallafall prova med ett par plantor smile.gif
KURT
Tomater kan knappast få det alltför varmt, det är bara bra med svarta krukor/hinkar åt dem.
Gottegrisen
Tycker det var en mycket smakfull låda du hittade, jag blir också sugen på att odla tomater i en sådan. Svart är ju en neutral färg som inte drar till sig för mycket uppmärksamhet, för min del som har den stående i trädgården mot en varm garageända i söderläge. Förra året var första året jag testade att odla egna tomater och jag blev begeistrad, så nu tänkte jag testa med fler plantor i år. Tack för tipset!
Preussen
själv odlar jag i 25l plastdunkar som du nog kan få gratis här och var. tvätta ut dem ordentligt bara. sen delar jag dunken på ca 2/3-3/4. som botten fungerar den fd toppen med öppning väldigt bra.

(tycker att detta tipset nästan är skrivet för att passa in på en veckotidnings tipssida) bravo.gif
kråsa
Jag odlade tomater i sådana lådor förra året! Borrade bara några hål ibotten och planterade i ren ko på påse =)
Jag fick så mycket tomater att jag nästan drunknade =)
Lycka till!
/Åsa
Rospinglan
Hej, jag har också köpt dessa för att prova. Tomater har stått i en vecka nu och verkar trivas. Jag köpte locken också, perfekt till småkrukor som flyttas hit-o-dit. Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon