hallonrosa
19-04-2009, 17:38
Jag har hallon i kruka på balkongen och det funkar jättebra. Har däremot lite funderingar kring små skott som kommer... är det dessa som får bär nästa år? Kanske ska jag ta bort och spara några stycken bara, bör jag göra detta nu eller senare? Hur tar jag bort dom, räcker det att klippa?
Man klipper bort de skott som gav frukt förra året (antingen på hösten eller på våren), och släpper upp motsvarande antal nya skott varje år.
hallonrosa
20-04-2009, 16:50
Ja så jag ska alltså ta bort och spara några stycken av skotten som syns på bilden? Tack
Tvårsskotten (som har burit frukt ochskall klippas bort) har brun yta, medan de nya är gröna.
Skogsbrynet
21-04-2009, 20:41
Hej du kan dela din planta som du odlar i kruka, men det bör göras så fort som möjligt. Dela plantan mitt itu och sätt i en ny kruka. Ge bort som present , om du inte har plats på balkongen. Lycka till med delningen plantan blir bara glad att få mer växtmöjlighet och ny jord.
Jap du kan bryta bort en del av nyskotten, lämna kvar så många som du vill ha nästa år.
jag har alltid klippt dom på hösten när jag ser vilka är kraftiga och var jag har för tätt med skott.
Du kanske vänta lite och se vilka du vill spara.
hallonrosa
22-04-2009, 20:25
Tack så mycket för svaren

Jag tog bort några och slängde, och några fina till en annan kruka. Törs inte plocka bort mycket eftersom att skotten som ska få bär i år har sina blad nere bland skotten.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.