olawelin
Hej, har ett gäng citrusträd i växthus som blommar för fullt och bär en del frukt t.ex. ett citronträd på en dryg meter med 30-40 citroner på verkar vara lite för mycket, eller en chinotto på en dryg meter som verkar få några hundra blommor. Samma problem får nog även persikan med 20 frukter/gren.
Ska jag plocka bort de flesta av dessa frukter eller låta dem vara?
mvh
Ola
[attachment=33594:citron.jpg][attachment=33595:chinotto.jpg][attachment=33596:pe
riska.jpg]
Lady Hamilton
Citrusar är "självrensande" så där behöver du inte oroa dig. Har det kommit insekter hos dig ännu? i annatfall så kan du själv leka bi och pollinera blommorna om du vill. Men jag är övertygad om att du kommer att få frukter i vilket fall som hellst. Persikan kan behöva hjälp med pollineringen om det inte finns insekter.
olawelin
Ok, Tack!
Jag antar att det kommer att finnas en del citroner och annat på golvet framöver då.
Jag har haft lite humlor härinne lite då & då som har tagit hand om pollineringen så även persikan har fullt med små ludna frukter.
Alexander-VG-zon3
dom är inte självrensade men kan vara av diverse orsaker. en citron som mår prima kommer inte släppa några frukter. och har du många frukter per gren så kan den bli böjd eller brytas. dock så brukar citrus släppa några frukter, men det är ingen garanti för det. jag brukar alltid klippa karten i förväg.

men man kan ju se vart efter vad som händer om man ska klippa veck några frukter eller ej.
Lady Hamilton
Ja du kommer att finna "små kart" men som sagt var det är inget att oroa dig för. Jag har själv odlat Citrusar i ca 4 år med gott resultat. Och jag brukar aldrig ta bort några "kart" utan det sköter växterna om själva. Kolla gärna i mitt citrusalbum om du vill
Alexander-VG-zon3
CITAT (Lady Hamilton @ 20-04-2009, 20:30) *
Ja du kommer att finna "små kart" men som sagt var det är inget att oroa dig för. Jag har själv odlat Citrusar i ca 4 år med gott resultat. Och jag brukar aldrig ta bort några "kart" utan det sköter växterna om själva. Kolla gärna i mitt citrusalbum om du vill

så du kan ge garanti för att växten kommer släppa frukter? du verkar så himla säker på din sak så.

då jag själv har sett träd som har haft fruktansvärt mycket frukt utan att släppa dom. att växten släpper frukt är alltid av någon orsak om hur växten mår. exempel släpper den frukt om den inte klarar av att ha kvar dom eller att den inte är i en optimal miljö. har den ingen anledning till att släppa frukt så kommer den inte göra det hur mycket det än blir. och dessutom tror jag inte växten vet att den har för mycket frukt då den inte kan tänka ''oj vad mycket jag blommar nu jag får nog ta att släppa hälften av frukterna'' , utan den gör det när nåt händer.
bogg
CITAT (flaxss @ 20-04-2009, 22:36) *
så du kan ge garanti för att växten kommer släppa frukter? du verkar så himla säker på din sak så.

Den släpper ju frukter om det, som du säger, finns någon anledning att göra det... T.ex. att det inte finns nog med näring/kraft för att ha kvar alla o.s.v.

Såklart vet inte trädet om t.ex. att grenen börjar gå av, men chansen är ju att dom kommer att skadas varpå näringstillförseln till den grenen minskar p.g.a. de interna bristningarna och därav släpper frukt, som en slumpartad kedjereaktion. Även om det inte är någon garanti att så sker... Men som sagt, vid för lite näring, kraft, solljus eller vad som helst som har med trädets fysiska hälsa att göra så släpper den ju frukt...

Rent filosofiskt sett så släpper den ju bara jättemycket frukt när en gren går av, p.g.a. just att grenen inte var stark nog (skämt wink.gif )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon