Poyye
Hur många Gyllenbärplantor kan man ha i en 20L kruka?
Tack på förhand!!!
katah
En planta fyller mer än väl en 20 liters hink ! Lovar!
Poyye
Shit blush.gif
Ok, har du en sådan planta eller har haft?
växer plantan som typ tomater eller jordgubbar och man ska binda den på pinnar och grejer eller ska man bara låta den växa?
KURT
De brukar bli större än tomatplantor.
katah
Jag har haft både physalis ( sådana bär som man kan köpa i butiken)
och sedan den andra snarlika sorten , som bär tomatliknande frukter.

jag är lite osäker nu vilken av dom du menar ( beror inte på din förklaring utan på mitt minne!).

Physalis är rätt stabil sak, den blir som ett litet träd, man kan blocka bär på ansiktshöjd smile.gif så räkna med 1,5- 2 meter i höjden och en meter i diametern.
Den andra " tomatliknande sak" är lite mer ranglig och behöver en stabil stöd på mitten där man kan stötta grenarna på eller ha en snöre från taket och binda fast grenar på den. STOR blir även den, samma mått som ovan om inte ännu bredare!
Åsa, mälardalen zon 2
Gyllenbär är den amerikanska släktingen till kapkrusbär som man hittar i matbutiken den blir INTE 2m hög, den är mindre till växten + bären är mindre (+den sätter frukt snabbare och är köldtåligare). Det går bra att ha 2 gyllenbärsplantor i en 20 liters hink.
katah
hmm, varje dag lär man sig något nytt.

Heter det inte gyllenbär den som liknar tomat men har inte så mycket smak enligt mig ?
vad heter den då ?
Åsa, mälardalen zon 2
Den som är mera åt tomathållet är nog Tomatillon som också är en Physalis.
Poyye
Jag tackar alla för svaren jag fick!
idag såg jag att en av mina 6 gyllenbär rackare som jag har i torvbriketter har tittat ut och det kändes väldigt skönt för att det är tydligen rätt svårt att få gyllenbärsfrön att gro men jag hoppas att minst två till ska komma upp!

Jag kommer att hålla tråden uppdaterad!!! kompiskram.gif
skånepåg
Gyllene bär samma som physalis som du köper i affären, ha dem i en 20 liters hink, de blir stora sen som buskar nästan biggrin.gif
Och du får skörd till jul om du har dem inne biggrin.gif
KURT
CITAT (skånepåg @ 21-04-2009, 16:26) *
Gyllene bär samma som physalis som du köper i affären, ha dem i en 20 liters hink, de blir stora sen som buskar nästan biggrin.gif
Och du får skörd till jul om du har dem inne biggrin.gif

Nej

Det heter inte "Gyllene bär"

Gyllenbär är inte samma sak som kapkrusbär (physalis i affären)

Se ovan och:

http://skud.ngb.se/pub?thm=mxn&num=7256
http://skud.ngb.se/pub?thm=mxn&num=35495
Åsa, mälardalen zon 2
CITAT (Poyye @ 21-04-2009, 16:20) *
Jag tackar alla för svaren jag fick!
idag såg jag att en av mina 6 gyllenbär rackare som jag har i torvbriketter har tittat ut och det kändes väldigt skönt för att det är tydligen rätt svårt att få gyllenbärsfrön att gro men jag hoppas att minst två till ska komma upp!

Jag kommer att hålla tråden uppdaterad!!! kompiskram.gif

Gyllenbärsfröer är lättgrodda ifall man behandlar dem som ljusgroende. +Färska fröer gror bäst och gyllenbär är fröäkta = du kan skörda dina egna fröer från bären du odlar iår. (själv sår jag aldrig i torvbriketter tycker färre fröer gror då, jag bredsår i porös såjord istället.

Poyye
Jag kollade på den lilla rackaren som tittade ut i måndags och tittade lite närmare och såg att det var en solros blink.gif
skalen sitter fortfarande på toppen, jag har haft torvbrikketerna i ett rent miniväxthus och det har aldrig funnits solros i vårat radhus!!! konstigt att den hade klarat sig under trycket i fabriken där torvbriketter tillverkas!!!
hursom helst den var inte gyllenbär och bara en solros!
Men han ska ändå få lika mycket kärlek även om han är en objuden gäst!!! kram2.gif
ABCiV
Nu blir jag lite förvirrad! Jag har köpt Kapkrusbär som heter "Golden Berry".
Men om inte kapkrusbär och gyllenbär är samma sak vad har jag fått då?

Jag sådde 16 st. fröer och 13 har kommit upp, men det tog fyra veckor!

KURT
CITAT (ABCiV @ 23-04-2009, 21:31) *
Nu blir jag lite förvirrad! Jag har köpt Kapkrusbär som heter "Golden Berry".
Men om inte kapkrusbär och gyllenbär är samma sak vad har jag fått då?

Jag sådde 16 st. fröer och 13 har kommit upp, men det tog fyra veckor!

Du har säkert fått kapkrusbär - Physalis peruviana, den är betydligt vanligare än gyllenbär .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon