Elihe
Har flyttat mina 2 vinbär o krusbär till soligare läge. Ser dock tråkigt ut med en rabatt med bara dessa buskar. Vad kan man göra för att det ska se lite roligare ut? Funderat på blåbär o allåkerbär men dessa vill ju ha surjord. Kanske kryddväxter , jordgubbar. Någon som har ett bra förslag? Har blandrabatter i närheten med rosor, perenner o en grusrabatt med bl. a japanska lönnar, en svensk en o gräs.
confused.gif crying.gif sick.gif
DykUnderYtan
Smultron kanske?? Den växer ju som ogräs, har söta blommor och inte så stort rotsystem. smile.gif
Wilmer
Jag läste mig till att smultron skulle passa bra, så det har jag satt under mina buskar. Men i höstas så jag vet inte resultatet än!
Aqvakul
Smultron fungerar bra!
Wilmer
Så bra! Jag tyckte det så så tomt o trist ut under buskarna precis som Elihe och smultornen behövde få bre ut sig, då hoppas jag det fungerar!

Då hängde jag med på din fråga Elihe shy.gif .
Elihe
Helt OK, Wilmer. Men om man vill utöka rabatten, min ligger nära övriga rabatter och jag tänkte mig att man kanske kunde plantera " ihop dem". Skrev lite otydligt- inte bara under buskarna utan bredvid o framför.
biggrin.gif
Wilmer
MASSA smultron giggle.gif . Allvarligt, de kan ju breda ut sig, köp lite olika sorter, vita tex. Kan breda ut sig föresten, de brer ut sig om du köper sådana som revar sig.
hnorbeck
Varför inte ramslök? Gott och vill växa skuggigt.
Frön finns bland annat hos Impecta och Runåbergs.
Söttok06
Jag har uppstammade vinbär och krusbär och under ska jag ha smultron. Har både sorten "Rügen" som inte revar, men nu ska jag köpa en revande sort. jag tror att det blir bra. Möjligtvis tänker jag ha några lavendelplantor i bakkanten som gräns mot grannens lott.

Tycker att du ska ha Smultron. Det är ju gott att äta också.
Sen kan du på hösten plantera massor lökar i jorden så kommer de upp på våren. Eftersom du har buskar kan du inte välja några högre sorter. Men Krokus, Pärlhyacinter etc. kan ju fungera bra.
lemonie
Måste bara påpeka om smultron.. Enligt min erfarenhet sprider sig `Rügen´mer än revande sorter. Den självsår sig nämligen. Och större blir den ofta. Planterade den på en stor yta som marktäckare framför och under andra växter, och nu får jag dela och ge bort plantor alla år för att de inte ska ta över för mycket. Men jag har lyckliga vänner i alla fall då de får nya smultronplantor alla år. Fast det finns inte så många vänner kvar som har plats för fler smultron.. Och bären är såå goda! Skördar från juni till oktober.
Elihe
Får nog bli smultron- låter både vackert o gott + lite lökar i höst.
Tack alla som tipsat! thanks.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon