Full version: Miscanthus i krukor?
Jennyirene
Jag har snöat in på högt gräs och funderar på Elefantgräs osv.....kan man ha det i stora krukor? Vilka gräs lämpar sig bättre/sämre för krukor, vill ha ganska så högt.
Gunilla T
Om du med elefantgräs menar Miscanthus giganteus som är det största av alla Miscanhtus gräs, så tror jag inte det är en bra ide att sätta det i kruka. Alla Miscanthus gräs är stora och följaktligen kräver de volym för sina rötter.

Kanske överlever i kruka men det blir nog inte så stort och frodigt som du önskar.

Ett gräs som lämpar sig bäst i kruka är Phalaris arundinacea - randgräs.
Jennyirene
Ok, men jag kanske kan ha de i kruka första året och sedan plantera ut?
MariaS
Visst går det att ha gräs i krukor/urnor. Ett bra sätt att hålla dem i schack! Ta till ordentligt med storleken bara. Gräs är nämligen rymningsbenägna, även Miscantusarna! Så vill du ha dem på friland, bör du sätta rejäla rotspärrar runt dem, som sticker upp några cm ovan jordytan också. De sprider sig med rotlöpare, inte frön.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon