Sommartjejen
Hej

Planterade 2 st New Dawn förra året (är helt ny på rosor). Blommade och var jättefina. Ser ut att ha klarat vintern riktigt bra. Klematisen som jag planerade emellan syns dock inte ett spår av. Tänkte nu utöka rabatten med någon marktäckare, har förberett i helgen. Fram med datorn och läsa på odla. Så mycket idéer, tips, underbara bilder mm. Är nu helt förvirrad, så jag får be om råd. Marktäckande ros!!!!!!!!! Vad ska man välja???? Kanske någon perenn också??? Kanske en Klematis också istället för den som är borta? Rabatten är ca 2,5 m bred, ca 0,8 m, sydost-läge, zon 3.

Sommartjejen
Ezereht
I zon 3 can du ju ha många cover rosor. Easy cover serien. Många av dom är söta.

octachoron
Jag rekommenderar Candy Cover, en röd/vit randig cover-ros, dvs marktäckare.
Den klarar t o m zon 4 så det borde inte vara några problem med den.
Också den ros, av alla som jag har, som bäst klarar av regn utan att blommorna tar skada.
Dock är den en av de högsta i coverserien, men rosen går ju att beskära lägre om man vill det.
Candy Cover
Kajsa

Lavender Cover, rosa/lila och blir högre än många i Cover rosor i serien 1- 1.20 bara det inte blir för torrt under New Dawn utan en rabatt med plats för flera rosor då.

Annars en lila perenn Nepeta " Six Hills Giant " som blir 50 cm och blommar hela sommaren, inge krångel.
Nävor finns en massa, Lammöron, Lavendel eller Salvia också alltid vackert. Enklare att få till än rosor under en starkväxande ros.
Sommartjejen
Hej

Kanske inte är en bra idé att sätta flera rosor så nära varandra. Fick igår ett blad från Blomsterlandet (tror jag det var) om bla en Fairy-ros (inte säker på om det är en familj eller en sort), men den såg väldigt söt ut, skulle vara marktäckande och blomma hela sommaren. Ska titta på bilder på Lavender- och Candy-Cover. Vilken bra länk för att se bilder du skickade med octachoron. Kollar vidare och drömmer wub.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon