Huggorm
Jag har några fröplantor av Katalpa (catalpa speciosa) som jag fött upp under vintern och våren. Nu är det snart dags att plantera ut dom, men klarar dom det? Efter att ha stått inne i konstant 21° och torr inomhusluft tror dom väll att dom är i texas. Skall man vänja dom gradvis vid utomhusklimat eller klarar dom chocken om man väntar till en bit in i maj? Det kan säkert gå ner mot 5° på nätterna då och det kommer bli mycket ljusare för dom, och dessutom blåser det ju.

Jag har två till övers förresten, om någon vill ha
Christer i Falköping
Det är alltid bäst att härda dem försiktigt, så börja med att ställa ut dem en stund på dagarna. Först lite kortare stunder och sedan allt längre. Undvik att ställa dem i solen nu i början, bladen bränns lätt på dem innan de börjat vänjja sig vis de ultravioletta strålarna. Att det blåser är bara bra, då blir de stabilare nämligen (ja inte full storm naturligtvis biggrin.gif ).

Lycka till med dem!
Christer.
pebblelake
jag jag jag jag vill ha ! snälla!
Huggorm
En är bokad åt pebblelake smile.gif Den stora i mitten skall jag ha själv, men en av de halvstora är din. Skickar ett mail.

Så det är ultraviolett ljus dom är känsliga för, det är för att fönsterglaset filtrerat bort det och dom inte vant sig förstås. Tänkte så här, jag har en icke uppvärmd sommarstuga som jag håller på att bygga. Där skulle jag kunna ha dom på natten ett tag, och så ställa ut dom i skuggan under dagtid. Det borde väll funka? Då kan dom stå kvar inne någon dag i värsta fall, om jag inte har tid att åka dit, och skulle det bli frost så är dom ändå skyddade mot den värsta kölden. I lägenheten blir det svårt att ställa ut dom, jag har ingen balkong.

Är lite orolig för vinden, som synes utgör dom ganska mycket vindfång och stammarna har ännu inte förvedats riktigt trots att dom är tjocka som blyertspennor. Men man får väll vänja dom vid det gradvis också

Gunilla T
Oj, vilka tjusiga plantor du drivit upp - är det från frö?

Katalpa är ett träd som finns på min önskelista men har inte bestämt vilken sort jag skall ha, de är lite känsliga också, praktkatalpan klarar zon 2 kanske. Helst skulle jag vilja ha Catalpa bignonioides men den är den känsligaste av dem alla.

Huggorm
Japp, dom är från frö. Växer riktigt snabbt, men det verkar gå i etapper. Denna typ av Katalpa skall enligt Egnérs klara zon 3 och jag har zon 2-3. Nu vet jag visserligen inte var fröna är insamlade, men det kan ju inte skada att testa i alla fall.
Aqvakul
Bra jobbat, Huggorm! bravo.gif
abbbe
Om jag vore du Huggorm skulle jag inte ge bort en enda - skulle omfamna alla som om jag vore ett barn som vägrar släppa loss sin napp. De är ju så vackra, och sedan blir det vackrare med fler ju! wink.gif
Huggorm
Men det finns ju så många fina träd, man har inte plats med mer än något enstaka av varje smile.gif

Edit: plantorna är slut nu
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon