Wilmer
Vad är detta är det en Scilla? Lökväxt som blommar nu i zon 2, massvis av dem.

scilla kanske.jpg

Tacksam för hjälp!
tepa
Jag skulle nog säga att det är en Scilla.

Mvh Tepa
Aqvakul
Det är en Vårstjärna (Chionodoxa). Det finns tre varianter (storlekar). Stor vårstjärna är blekare, så den är det inte. Jag tycker nog att den är för stor för att vara Liten vårstjärna, men jag är inte riktigt säker.

(Scilla har nedåtriktade blommor.)
HelenJ
Jag tror det är en vårstjärna, den som förut hette Chionodoxa forbesii, men som nu bytt namn till Scilla forbesii.

Du ser några bilder av dem i det här blogginlägget: Gröna funderingar
Aqvakul
CITAT (HelenJ @ 19-04-2009, 22:32) *
Jag tror det är en vårstjärna, den som förut hette Chionodoxa forbesii, men som nu bytt namn till Scilla forbesii.

Nu blev det jobbigt- "hatar" när det byts namn på växter...

Min sista kommentar ändras härmed till: (Scilla sibirica [gemenligen kallad scilla] har nedåtriktade blommor.)
Wilmer
giggle.gif Ni slår banne mig hastighetsrekord!! Jag har även en blek variant med större blommor som jag kallar vårstjärna.. Va skönt, jag trpde inte det var den klassiska Scillan då hade jag lite rätt.
HelenJ
CITAT (Aqvakul @ 19-04-2009, 22:38) *
Nu blev det jobbigt- "hatar" när det byts namn på växter...

Jag tror de gör det bara för att j-as med oss tongue.gif
Wilmer
Helen, bilderna du har ser precis ut som den andra varianten som det också växer massor av! Den är lite större och lite blekare än den jag har på fotot.
HelenJ
CITAT (Wilmer @ 19-04-2009, 22:49) *
Helen, bilderna du har ser precis ut som den andra varianten som det också växer massor av! Den är lite större och lite blekare än den jag har på fotot.

Det skulle kunna vara stor vårstjärna, Scilla luciliae, för enligt Aqvakul är de lite blekare. Själv har jag inte riktigt koll, för många av dem fanns här när jag flyttade hit.
Troligtvis är det inte liten vårstjärna, Scilla sardensis.
Wilmer
Fast nu när de ändrat namnen så är de ju...Scilla allihopa i grun o botten sweatingbullets.gif . Jag har faktiskt också ett blått hav nu Helen, den här årstiden är bara för vacker.
Alba
Jag har lärt mig att Vårstjärnan tittar upp på mig men Scillan tittar ner mot marken.
Detta enl. Maj-Lis Pettersson hortonom Sv Lantbruksuniversitet och som har programmet Odla med P 1.
Wilmer
Jag har alltså två sorters vårstjärna, samt faktiskt klassisk nedåttittande Scilla också. Sedan kommer spanska klockhyacinten blomma också wub.gif
Wilmer
Blomsterkullen ovan han tyvärr bli grusad parkering innan jag han med i svängarna, några få av tusentals lökar räddade...

Nya frågor! Dessa två blommade i somras, fick ingen helbild på dem, men blommorna satt längst upp, en eller två eller kanske tre. Doftade starkt på gräsnen till äckligt.

okänd lilja.jpg

okändlilja2.jpg

De här blommar nu på lotten, trots att det varit frost där. En reaplanta för 10 kr från förra hösten, den är två meter hög och enorma stammar. Men jag vet inte vad det är? Ser ut som solros-jordärskocka liknande.

Tacksam för tips!!
200cm hög.jpg

reaplanta.jpg

Meriona
Inte är det en tigerlilja nr två väl?
Den sista håller jag med om att den liknar nån form av solros. Mysko sak!
HelenJ
Liljan vet jag inte, men den andra kan vara en höstsolros, Helianthus pauciflorus
Wilmer
Du är väl en ängel Helen, jag googlar. Googlar ditt förslag också Meriona!

Skulle kunna vara båda två, min solros är verkligen kraftig, som en buske bilderna jag hittar på nätet är mer sirliga (som den sorten jag själv drivit upp från frö) men detta kan ju vara en variant!
varghem
Kroll lilja??? och så perenn solros... har haft en sån men den gick hädan sad.gif
Wilmer
OM jag förstått det rätt så har dessa helt fel färg.. (lijorna) Inte heller så många blommor, men det kan ju säkert variera. Jag har en perenn solros som är spenslig och skir men hög, denna är kraftig och hög, men det kan ju vara en variant!
Wilmer
Ingen ide att göra en ny tråd i år, snart slut på året! Har en växt som vill bli identifierad..

Förmodligen en mynta, den sprider sig enormt, luktar mild mynta, är luden och hög.

mynta.jpg

Vad kan det vara?
andersen
CITAT (Wilmer @ 02-11-2011, 14:29) *
Ingen ide att göra en ny tråd i år, snart slut på året! Har en växt som vill bli identifierad..

Förmodligen en mynta, den sprider sig enormt, luktar mild mynta, är luden och hög.

mynta.jpg

Vad kan det vara?

Smaka på den,så vet du att det är en mynta, vilket sorts mynta det vet jag inte.
Wilmer
Att det är en mynta är jag ganska säker på, luktar och smakar mynta. Men jag äter inte något jag inte vet vad det är. Den är vacker att se på och fjärilarna gillar den!
andersen
CITAT (Wilmer @ 02-11-2011, 19:53) *
Att det är en mynta är jag ganska säker på, luktar och smakar mynta. Men jag äter inte något jag inte vet vad det är. Den är vacker att se på och fjärilarna gillar den!

Men om det smakar mynta och luktar mynta så är det mynta, tänk på att det sprider sig mycket, så passa på att ge marsvinen lite av det.
Red Top
Blomställningarna ser ut som min pepparmynta, Mentha x piperita.

Jag brukar göra te på den.Jättegott och uppfriskande. Även som iste, en varm sommardag. Plockar färska blad på sommaren och torkar massor innan den går i blom(smakar godast då).

Brukar också klippa bort blomknopparna innan de slår ut, för att den ska fortsätta att sätta nya fräscha blad. Inbillar mig att teet blir mindre beskt då.
Iren
Sen, tycker jag, har pepparmyntan mörkare "pigment" på stjälkar o bladnerver men det finns ju många olika sorter....
Wilmer
Pepparmynta tror jag inte heller på denna är mycket silvrig och luden.

Jag har ett land vid trappen med huset på ena sidan och gräsmatta framför, så smiter myntorna hamnar de i gräsmattan! Där bor kungsmynta, marokansk, apelsin, äpple och denna som jag inte vet vad det är. Innan bode där praktlysing (som alla land här) så jag tänkte att myntan skulle konkurrera bort den! Jag har också en krusig, mörkare lila jättehög mynta som jag inte fått namnad. Fick den som temynta av en vän från en gammal trädgård, men det är inte den temynta jag köper i handelsträdgården, blommorn och blad är helt olika.
Gunilla T
Äppelmynta????
Wilmer
Heter den inte så, den tvåfärgade ludna.. Ska googla..

kryddlandet.jpg

Så här välordnat var det FÖRRA året, haha..

Jo, bildgoogla på äppelmynta får du se!

Har en ny fråga vad är detta... Lappen kom bort och nu har den fått fröer som folk ev. kan vilja ha, då behövs kanske ett namn?

okänd slinger.jpg

Blommorna är små, porslinsblommeliknande, den slingrar högt och får melonskiveformade frökapslar, enorma jämfört med blomman!!

Tillägg; det är en perenn..
Wilmer
Ett tränat öga ser den förra året ganska småttiga äppelmyntan, den växer th. mot pilstaketet.. Numera har den smitit ut. Den är lite kinkig att övervintra, men klarar sig med några pinnar varje år.
Blomstertanten
En vild gissning efter att ha blädrat lite i Botanica : Periploca graeca
Iren
Vad duktigt! Det var ju väldigt likt ja...
Blomstertanten
CITAT (Iren @ 03-11-2011, 15:43) *
Vad duktigt! Det var ju väldigt likt ja...

Men troligen inte rätt tongue.gif
Cynanchum louiseae verkar det vara efter att vi slog våra kloka huvuden ihop biggrin.gif
Wilmer
Japp, jag har läst om Cynanchum louiseae, det måste vara den. Tydligen invasiv i delar av USA! Ingen risk här, och i såfall lär jag ta med på bakluckeloppisarna i framtiden sweatingbullets.gif Tack för all hjälp!

CITAT (Red Top @ 03-11-2011, 09:15) *
Blomställningarna ser ut som min pepparmynta, Mentha x piperita.

Jag brukar göra te på den.Jättegott och uppfriskande. Även som iste, en varm sommardag. Plockar färska blad på sommaren och torkar massor innan den går i blom(smakar godast då).

Brukar också klippa bort blomknopparna innan de slår ut, för att den ska fortsätta att sätta nya fräscha blad. Inbillar mig att teet blir mindre beskt då.

Jag gillar inte MINTSMAK!! Fråga mig inte varför jag odlar myntor, jag är trädgårdsnörd, behöver inga logiska förklaringar! (För fjärilarna låter väl bra??)
Blomstertanten
Det där med fjärilar köper i alla fall jag! tongue.gif
Jag hatar lukten från myntor, speciellt pepparmynta, men odlar lite ändå blush.gif (Fast absolut inte pepparmynta, numera gör jag allt för att utrota den)
Wilmer
Lite gott kan jag tycka de luktar, men vissa är bättre än andra. Citronmelissen gillar jag att rensa i, det luktar gott!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon