_Magnus_
*Förra våren satt jag ett par buskrosor. Dessa har fått utstå ganska mycket väta (inte så bra dränering) under året men har överlevt vintern ändå och nya knoppar är på väg...

*I höstas planterade jag sedan ett par klätterrosor mot en bergvägg i söderläge. Dessa skjuter nu rakt upp i luften med långa, raka stänglar (inte så mycket sidogrenar) & mycket fina knoppar...

Båda typerna kommer nu få lite påfyllning av rosjord samt extra näring genom flera års välbrunnen hästgödsel. Min första fråga är; Ska jag blanda ner gödslet i jorden eller ska det ligga som en yta ovanpå? Ska gödslet komma ända inpå rosen eller ska man hålla det en bit ifrån?

Min nästa & den viktigaste frågan; Hur ska jag beskära dessa olika varianter? Hur många ögon upp osv...

Evigt tacksam om någon tar sig tid att svara en äkta nyböjare som har en dröm att få de vackraste rosorna i området en vacker dag rose.gif !!!
svennis
Hej!
Kul du vill ha finaste rosor.. yes.gif
Nu var jag på kurs igår, Ingvar 'RASKARUM' vid St Olof.
Ingvar ställde allt på huvudet för mig: De första åren behöver du inte klippa klätterrosorna.
Blir det för långa skott kan du böja ner dom, pegging down..
Blommorna kommer längst ut på skottet, klipper du bort halva inga blommor.. smile.gif

Allt denna gången//svennis
Thé
Svennis, skjuter de nya skott i alla fall? Jag förstår det som att klippningen stimulerar till bildandet av nya skott?
svennis
[quote name='Thé' date='20-04-2009, 15:18' post='1010031']
Svennis, skjuter de nya skott i alla fall? Jag förstår det som att klippningen stimulerar till bildandet av nya skott?
Det bildas nog nya skott ändå...Sedan när grenen tas bort så bildar rosen nya skott igen...
Åsa, mälardalen zon 2
Buskrosor bör inte heller beskäras de 4-5 första åren mer än att klippa bort sånt som är dött, sjukt eller skadat.
Thé
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 20-04-2009, 16:46) *
Buskrosor bör inte heller beskäras de 4-5 första åren mer än att klippa bort sånt som är dött, sjukt eller skadat.

Oj då. Jag som tänkte vara riktigt tuff i enlighet med LÅG:s instruktioner och bygga upp vackra buskar med hjälp av sekatören... Ska jag tänka om?
tvilling77
CITAT (Thé @ 21-04-2009, 09:15) *
Oj då. Jag som tänkte vara riktigt tuff i enlighet med LÅG:s instruktioner och bygga upp vackra buskar med hjälp av sekatören... Ska jag tänka om?

Nu undrar jag samma sak??!! Jag tänkte ju oxå beskära hårt mina alexander mackenzie som jag planterade förra året...går oxå efter LÅG:s instruktioner!!! hur ska man göra egentligen, är ju ny på det här med rosor...:-)
Stiffe
Jag skulle tro att rosen (liksom alla växter) behöver de första åren för att rota sig ordentligt. Om man gör ett tämligen trivialt antagande att ju större bladmassa desto bättre tillväxt, så får man att man inte bör klippa något i onödan på unga buskar. Sedan när de (snabbast möjligt) är etablerade och har ett rotsystem som är kraftfullt, så kan man klippa och de skjuter snabbt nya kraftiga skott. Tja, om jag får säga det själv så tycker jag i alla fall att det låter rimligt. tummenupp.gif

När det gäller klätterrosor så är det generellt en fördel att kunna binda ut rankorna åt sidorna. Ju mer horisontellt desto fler blommor smile.gif (längs hela grenen, inte bara i toppen) som jag har förstått det.

/S
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon