_Magnus_
20-04-2009, 01:20
Har haft mitt olivträd ståendes i en kruka i förrådet under vintern. Nu tänkte jag ställa fram det men vill förstås först göra allt som går för att det ska må riktigt bra! Så vad ska göras? Klippas? Planteras om i ny jord? Fyllas på med näring & isåfall vilken typ...???
Alexander-VG-zon3
20-04-2009, 07:24
plantera om i blom eller plantjord som du blandar upp extra med grus eller leca ev lite kalk också.
därefter ca 4v ger du näring ca 1-2gånger i månaden, sluta med det i juli. vattna men låt den torka upp några dagar innan du vattnar igen.
sätt ut den när det är ca +5c på dagen( ta in vid ev frostnätter). placera den först i halvskugga. i maj-juni kan du placera den i full sol efter att den vant sig vid det. ha den ute hela sommaren-hösten och tills dom första frostnätterna har kommit, i kruka tål den ner till -5c -8c. sedan ta in den och övervintra svalt ca 0c +10c och ljust.
_Magnus_
20-04-2009, 09:13
Tack för ditt svar
Vilken typ av näring ska jag ge trädet? Hästbajs eller något mirakelmedel på flaska kanske?
//
Marie
Alexander-VG-zon3
20-04-2009, 13:45
jag ger mina flytande näring brukar bli blåkorn. men det mesta funkar nog. dock hur hästbajs funkar till just olivvet jag inte men det bör inte vara färskt.
Mina 2 olivträd står ute dynget runt nu,de står intill altanväggen mot söder skyddat av buxbomklot.Jag har inte planterat om de än men de skall får lite större krukor.Att gödslar olivträd med hästgödsel har jag ingen erfarenhet av,jag ger vanlig krukväxtnäring.Paletta som jag köpte i Malmö på ett gardencenter Paletten.Men jag måste erkänner att det är lite si och så med gödning av växterna i krukor här.Helst använder jag långtidsverkande gödning typ osmocote.
Just nu står min oliv i kallväxthuset dygnet runt. Om några veckor tänker jag dessutom plantera det permanent i marken mellan växthusen! Börjar bli för stort att släpas in och ut nu!
Blir väl till att inhandla en massa grön täckväv till hösten kan jag tro...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.