Full version: fysalis
emas
Hej

Fick i somras små fysalisplantor som en vän satt från frön. De var då några centimeter. Nu har de efter några månader (och tider av för lite sol och vatten) nått ca 30-40 cm höjd. Lite taniga, men med fina stora blad. Är lite undrande om hur de "ska" se ut och hur jag bäst tar hand om dem. T ex ska de klippas? Klarar de vintern? Hur hjälper jag dem bäst för att de i så fall ska göra det? Kan jag förvänta mig några små frukter?

Emma
Eva i Skåne
Har du inte fått några blommor än får du inga frukter i höst. Jag satte också frön i våras och mina plantor är meterhöga med grov stjälk och en del fruktämnen, men de har inte hunnit mogna ute. Jag ska prova att ta in frukterna.
Jag har läst att de kan klippas ner och övervintra frostfritt, men jag har ingen erfarenhet. Detta var första året jag testade.
Nästa år ska jag köpa plantor så de kan komma i blom tidigare och förhoppningsvis hinna mogna.
Eva St
Jag har övervintrat mina och de har gett rejält med frukt i år. Mycket mer i år än förra året. Jag tog med dem hem från stugan och övervintrade dem i källarförråd svalt med lite extraljus och mycket sparsamt med vatten precis som mina Änglatrumpeter. Hade även tagit sticklingar av dem men det gick däremot inget vidare. På vårkanten gjorde jag som med allt annat väckte upp genom att börja vattna mer planterade om och satte ut i uterum och växthus och båda har givit rejält med frukt. De är så höga så de går i taket så jag måste allt klippa ner dem för att få in dem i bilen till ny vinterförvaring. Hoppas de klarar en säsong till!!!
Eva St
yla
åh va spännande
jag har dom i vanlig rumstemp o ska testa att övervintra
meddelar till våren om dom överlever o va som händer
Eva St
Visst är det kul och jag tog mest in dem på skoj förra året för att testa också blev det sådant resultat - inte illa. Tidigare år har jag bara skickat iväg dem på hösten men det är det slut med nu. Får nog gå ut och hämta dem i helgen så de inte fryser för mig de står fortfarande kvar ute - lite vågat kanske.
Eva St
Perilla
Odlade iår Lindbloms sort "Goldie". Den blev inte någon buske utan ville snarare krypa omkring längs marken. Det var jättesvårt att plocka bären när de föll av...fick lyfta på grenarna som faktiskt gick av ganska lätt. Men det blev väldigt många goda små bär.

Vilken sort ska man odla för att få en fin buske som går att övervintra?
Eva St
Kommer tyvärr inte ihåg vilken sort jag satte. Skrev inget om det på plantan och kom-i-håget är kort men intensivt nu när det gått några säsonger är det helt borta. Sorry
Eva St
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon