Hej!
En av växthusets gurkplantor ligger nu på komposten. Stammen blev gulbrun strax ovanför jorden, plantan vissen. Jag gissar på stjälkbakterios: Jag undrar om det smittar, varför det uppstår, vad man kan göra.....
/Ulrich
Eva 33c
20-04-2009, 09:21
Jag vet inte var du bor och vilka temperaturer du har i växthuset. Men en vanlig orsak till att gurkorna "ruttnar" vid jordytan är för låga temperaturer. Gurkor vill ha varmt, helst inte under 15 grader under någon tid på dygnet. Blir det kallare växer de långsammare eller inte alls, dricker mindre vatten och risken är då att jorden blir kall och fuktig och så ruttnar stammen vid jordytan. Gurkor är generellt känsliga förstående fukt runt stjälken dessutom.
Själv ska jag så mina gurkor till helgen, och de får inte komma ut i växthuset förrän omkring 1 juni. Jag bor i zon 5 och även med fläkt kan nätterna bli väl kalla före dess.
Det kan kanske finnas andra orsaker till ditt problem också, detta var ett första förslag.
Jag bor i Växjö, zon 4 (tror jag). Jag har gurkorna i växthus, på varmbädd (just nu ca 40 grader där nere) och det brukar funka bra, det är första gången detta hänt. Jag hade problem med att gurkorna tappade stinget utan synbar anledning, där tror jag numer att anledningen var alltför hög fukthalt omväxlande med torrare luft när jag tog av bubbelplasthuvan(?). Numera är jag mer noggrann med att lufta så snart temperaturen utanför huvan kommit upp lite. En brungul stjälk har jag inte varit med om tidigare. Min oro är att detta är nåt smittosamt, det blir inte bra....../U
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.