Bonntösa
20-04-2009, 08:06
Hej alla!
Jag har ett fält av svartvinbärsbuskar (ett hundratal) som blev planterade för längesedan och har inte hållits efter på många år. Nu har jag gjort ett riktigt ryck och lyckats gallra ur denna skog av buskar. Nu kommer mitt nästa problem... alla brännässlor som så flitigt börjar komma mellan alla buskarna. Hur får man bort dessa på ett bra sätt. Att gräva upp dem är ju omöjligt med tanke på alla rötter från vinbärsbuskarna. Tror ni det räcker med att försöka gå några vändor med handgräsklipparen???
Jag är mycket tacksam för råd!
Gunilla T
20-04-2009, 08:44
Nässlor är inte svåra att dra upp men vill man ha bort dom gäller det att vara flitig och rensa så fort de dyker upp. Gräsklipparen kan kanske trötta ut dom men du kommer aldrig så tätt inpå buskarna med en gräsklippare. Manuellt arbete är vad som gäller ett tag..
Nässlor är ändå ganska lätta att bli av med - rycker man upp allt man ser tröttar man snabbt ut dem. Rötterna sitter inte heller så förskräckligt hårt så du borde kunna få upp ganska mycket utan större problem. Använd en handkultivator så kommer du åt att få tag i rötterna nära buskarna.
Om du har så många buskar vore det egentligen bäst om du kunde täcka marken så att det inte kommer upp något ogräs. Tyvärr är det lättast att göra det redan när man planterar buskarna. Då kan man lägga markväv, och sedan täcka den med t ex barkmull, kanske kan man göra det även nu när buskarna finns där.
Chamomille
21-04-2009, 06:06
Jag skulle fåreslå att du äter upp dom
Bonntösa
21-04-2009, 09:05
CITAT (Chamomille @ 21-04-2009, 07:06)

Jag skulle fåreslå att du äter upp dom

Jag tar tacksamt emot något bra recept på nässelsoppa
Chamomille
21-04-2009, 13:12
Minns inte exakt vilket recept vi apade efter, men det här är liknande. Gott!
Nämen, vad hände. Det kom inte med.
http://www.ica.se/FrontServlet?s=mat_recep...p;receptid=2200Så.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.